Flyrejser

Hvis dit flyselskab går konkurs eller lukker

Her kan du læse, hvad du kan gøre, hvis du skal flyve til udlandet, og flyselskabet går konkurs. Der kan være forskel på dine rettigheder, afhængigt af om konkursen sker før eller efter, du er taget afsted.

Ofte stillede spørgsmål, når flyselskabet går konkurs eller lukker

Hvis et flyselskab lukker og derfor aflyser afgange, skal flyselskabet i henhold til EU-forordningen om flypassagerers rettigheder tilbyde dig valget mellem disse tre muligheder:

  • Du får pengene for billetten refunderet inden syv dage
  • Din rejse bliver omlagt ved førstgivne lejlighed til dit endelige bestemmelsessted, evt. med et andet flyselskab, eller
  • Du bliver ombooket, evt. med et andet flyselskab, til en anden afgang til din endelige destination på en senere dato efter dit eget valg.

Det er ikke nok, at flyselskabet kun tilbyder at refundere pengene for din flybillet. Du har ret til frit at vælge mellem de tre ovenstående muligheder. Hvis der opstår ekstraudgifter i forbindelse med en ombooking, er det flyselskabet, der skal dække merudgiften.

Er der tale om en indenrigsflyvning i Danmark, er du ikke dækket af Rejsegarantifonden.

I nogle tilfælde kan du kræve pengene tilbage fra kortudstederen, typisk din bank, hvis du har betalt med et internationalt kreditkort. Har du betalt kontant eller med Dankort, kan du anmelde dit krav i konkursboet. Du må selv sørge for hjemtransport.

Er du taget af sted på rejsen, når flyselskabet går konkurs, og har din flybillet både udrejse fra og ankomst til en dansk lufthavn, er du dækket af Rejsegarantifonden. Det er et krav, at flyselskabet er registreret i fonden.

Fonden vil i det tilfælde sørge for din hjemtransport, ligesom fonden skal sørge for overnatning og andre væsentlige fornødenheder eller yde en rimelig godtgørelse for tab, der skyldes flyselskabets konkurs. Du skal derfor kontakte Rejsegarantifonden, hvis du står på destinationen og ikke kan komme hjem som følge af flyselskabets konkurs.

Går flyselskabet konkurs inden afrejsen, kan Rejsegarantifonden i nogle tilfælde tilbageføre en del af

flybillettens pris, hvis der er tilstrækkelige midler i fonden. Der fratrækkes altid en selvrisiko på 1.000 kr. per person. Er der alene tale om en indenrigsflyvning i Danmark, er du ikke dækket af Rejsegarantifonden.

Har du betalt med et internationalt kreditkort, kan du bede kortudstederen om at tilbageføre pengene for billetkøbet til din konto. Hvis du har betalt kontant eller med VISA/Dankort, er din eneste mulighed at anmelde dit krav i konkursboet.

OBS: Ovenstående gælder ikke ved pakkerejser, hvor det er rejsearrangøren, der skal hjælpe dig i tilfælde af flyselskabets konkurs.

Du kan læse mere på rejsegarantifondens hjemmeside.

Rejsebureauer, der sælger pakkerejser i EU-lande samt Norge og Island, er forpligtede til at stille garanti i tilfælde af konkurs og insolvens, så deres kunder kan blive transporteret hjem.

Men der kan være forskellige ordninger fra land til land. Derfor er det en god idé inden købet at spørge rejsebureauet om hvilken dækning, der gælder for netop din rejse.

Hvis rejsebureauet hører hjemme uden for EU/EØS-området, kan du ikke være sikker på, at der findes en rejsegarantiordning. Du kan derfor risikere, at du selv må arrangere og betale hjemrejsen, hvis rejsebureauet går konkurs under din rejse.

Gode råd

  • Vælg et rejsebureau, der er tilsluttet en garantiordning, hvis du vil være sikret hjemtransport ved konkurs
  • Sørg for, at du ved køb af rejsen modtager information om, hvordan du skal forholde dig, hvis rejsebureauet går konkurs
  • Læs mere hos den danske rejsegarantifond.