Flyrejser

Rettigheder, når dit fly er aflyst

Kend dine rettigheder og muligheder for erstatning, kompensation mv., når dit fly er aflyst. Få hjælp til at klage, hvis dit krav bliver afvist.

Ofte stillede spørgsmål, når flyet er aflyst

I Danmark er reglerne sådan, at du som udgangspunkt skal kunne bruge din hjemrejsebillet, selvom du ikke har brugt udrejsebilletten. Det betyder, at hvis et flyselskab skal have lov til at annullere din hjemrejse, fordi du ikke har benyttet udrejsen, så skal du være blevet gjort tydeligt opmærksom på det, inden du køber flybilletterne.

Hvis du bliver afvist, når du vil rejse hjem, fordi du ikke har brugt udrejsebilletten, skal du derfor straks henvende dig til flyselskabet, der har annulleret din billet.

Du skal være opmærksom på, at hvis du har købt billetter, som er omfattet af reglerne i et andet land end Danmark, så kan der gælde andre regler for, hvornår flyselskaberne kan annullere din hjemrejse. Kontakt os, hvis du er i tvivl.

Der er som udgangspunkt tale om en aflysning, der kan give ret til kompensation, når:

  • Din oprindelige afgang bliver aflyst, og du skal rejse med et andet fly end planlagt.
  • Din flyafgang bliver fremrykket med mere end én time af flyselskabet.
  • Flyet letter, men er nødt til at vende tilbage til afgangslufthavnen, og du bliver nødt til at rejse med et andet fly.
  • Dit fly lander i en lufthavn, som ikke er det bestemmelsessted, der er angivet på din billet, medmindre:
    • Du har accepteret omlægning af rejsen 
    • Den lufthavn, du ankommer til, og den oprindelige destination ligger i den samme by eller region, så er der ikke om en aflysning, men en forsinkelse

Hvornår flyselskabet giver dig besked om aflysningen, og hvor tæt på dit oprindelige ankomsttidspunkt, du kommer frem, har betydning for din ret til kompensation. 

EU's flypassagerrettigheder gælder:

  • Når du flyver fra en lufthavn, der er beliggende i EU
  • Når du flyver fra en lufthavn i et tredjeland til en lufthavn i EU, og flyselskabet er EU-baseret

Dine rettigheder hvis du mister et planlagt forbindelsesfly afhænger af, hvordan du har købt din billet. Er der tale om separate billetter, er du dårligere stillet, end hvis du har købt én samlet billet med to eller flere flyvninger.   

Du kan se, om du har separate billetter ved at tjekke, om du har to forskellige billetnumre eller booking-/PNR-numre. Har du to separate flybilletter, er det første flyselskab ikke forpligtet til at hjælpe dig videre, hvis du mister dit forbindelsesfly.

Hvis du har købt én samlet billet

Flyselskabet/rejsearrangøren er ansvarlig for at hjælpe dig videre på rejsen, hvis du har købt én samlet billet med en indlagt mellemlanding, og der ikke er tid nok til at foretage et skift til næste fly under din mellemlanding.

Hvis du har haft udgifter på grund af problemer under mellemlandingen, fx køb af nye billetter, mistede hotelovernatninger på ankomststedet, kan du have ret til erstatning.

Hvis du ikke har købt én samlet billet, der omfatter mellemlandingen

Har du selv har sammensat din rejse med billetter fra flere forskellige flyselskaber, er du som udgangspunkt selv ansvarlig for, at der er tid nok til at foretage skift af fly under din mellemlanding. Det gælder også i tilfælde af, at dit første fly bliver forsinket. Selvom du booker turen i én omgang via fx en bookingportal eller prissammenligningsside, kan det være separate billetter, du har købt.

Du kan dog i visse tilfælde stadig have krav på kompensation. Undersøg, hvad der gælder for din konkrete flyrejse hos flyselskabet.

Dit krav på kompensation vil i Danmark som udgangspunkt være forældet tre år efter, at dit fly var forsinket eller aflyst. Der kan gælde andre forældelsesregler i andre lande. Du kan også risikere at miste din ret til kompensation, hvis du forholder dig passivt. Der kan være tale om passivitet, hvis du ved, du har krav på kompensation, men undlader at gøre dit krav gældende over for flyselskabet.

Hvis du vil være sikker på ikke at miste dit krav, bør du derfor hurtigst muligt efter en forsinkelse eller aflysning kontakte flyselskabet.

Hvis flyselskabet afviser dit krav, kan du kontakte Forbruger Europa og få afklaret dine rettigheder og videre muligheder. Vores hjælp er gratis.

Det er som udgangspunkt den, du køber flybilletten af, der er sælgeren, og du skal altid klage til sælgeren. Har du købt din flyrejse gennem en bookingportal, skal du derfor undersøge, om bookingportalen blot formidler kontakt til en anden sælger og dennes hjemmeside, eller om bookingportalen er sælgeren.

Hvis bookingportalen i forbindelse med dit køb har sendt dig videre til flyselskabets hjemmeside, så er portalen sandsynligvis formidler, og det vil være flyselskabet, som er sælgeren.

Det bør altid fremgå af aftalebetingelserne, hvem du kan klage til, hvis der opstår problemer. Hvis du er i tvivl, så spørg, inden du gennemfører købet.

Det er altid en god idé at klage til både flyselskab og eventuelt rejsebureauet eller bookingportalen,