Rejser og transport

Rejser med bus over EU-grænser

Har du været ude for forsinkelse eller aflysning på busrejsen, eller har du oplevet forskelsbehandling ved køb af busbilletter? Her får du overblik over dine rettigheder, når du rejser med bus inden for EU.

Ofte stillede spørgsmål om busrejser over EU-grænser

Hvis din bagage bliver væk under en busrejse, kan du have krav på erstatning.

Sker det, at din bagage forsvinder under en busrejse, er det vigtigt, at du straks kontakter busselskabet. Gør det skriftligt, så du kan bevise det. Du skal også anmelde det til politiet. Med en politirapport og dokumentation for anmeldelse til busselskabet, kan du have ret til erstatning fra din forsikring.

Hvis din kørestol eller andet hjælpemiddel bliver væk eller beskadiget, kan du også have ret til en erstatning fra busselskabet, der skal dække omkostningerne ved at erstatte eller reparere udstyret.

Hvis din bagage eller andre personlige ejendele går tabt eller bliver ødelagt på grund af en busulykke på en langdistancebusrejse (250 km eller mere), har du ret til erstatning.

Den nøjagtige erstatning er fastsat i de enkelte landes regler, men maksimumgrænsen bør ikke være på under 1.200 euro pr. styk bagage.

På busrejser i Danmark kan busselskabet være ansvarlig, hvis du mister bagage under busrejsen. Det viser en afgørelse fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, som du kan læse om her. Men det vil altid afhænge af en konkret vurdering.

 

Du har som udgangspunkt ret til kompensation, hvis forsinkelsen skyldes strejke blandt buspersonalet.  

Hvornår har jeg ikke ret til kompensation?

Du har dog ikke ret til kompensation, hvis forsinkelsen skyldes enten noget, som busselskabet ikke har kontrol over)

  • Usædvanlige omstændigheder, fx ekstreme vejrforhold eller større naturkatastrofer
  • Passagerens egen fejl
  • En tredjepartshandling, som ikke kunne være undgået eller afværget af togselskabet, f.eks. personer på sporene, nødsituationer på toget eller sabotage.