Aflyste fly kan koste passagerer dyrt

Nogle flyselskaber vejleder forkert og undlader at tilbyde rejsende det, de har krav på, når deres fly aflyses. Det fremgår af henvendelser til Forbruger Europa.

Skistøvlerne eller badedragten er pakket i kufferten alt afhængig af destinationen, og glæden over en vinterferie i udlandet er stor. Men pludselig aflyses flyet. Her kan det være en fordel at kende sin ret på forhånd, for det kan både betyde, at du undgår tabt ferietid og sparer penge.

”Forbruger Europa har mange sager, hvor de rejsende kun får tilbudt en ombooking med det samme flyselskab, som ikke nødvendigvis er den næste ledige afgang, eller hvor de får at vide, at de selv skal betale forskellen mellem den gamle og nye billet. Mange kender ikke deres rettigheder i den situation, og de ved derfor ikke, at de i de i mange tilfælde har ret til en billet med et andet flyselskab,” siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa.

Hvis dit fly er blevet aflyst, skal flyselskabet tilbyde dig en af følgende muligheder:

• Tilbagebetaling af den fulde købspris for billetten
  • Ombooking til næste ledige afgang, evt. med et andet flyselskab under lignende betingelser
  • Ombooking til en afgang på et senere tidspunkt efter dit valg

Hvis de rejsende ikke kan udskyde deres rejse til flyselskabets næste afgang, vælger nogle at tage imod pengene og købe en ny flybillet, der kan være væsentligt dyrere end den første.

”Hvis passageren har takket ja til at få pengene igen, forsvinder de rettigheder, der kan være i forhold til dækning af udgifter fx til hotel og mad, mens de venter på det næste fly. Derudover dækker flyselskabet heller ikke den ekstraudgift, det ofte er at købe nye flybilletter. Valget om at få udbetalt penge, kan derfor ende med at blive dyrt."

Du kan henvise flyselskabet til de europæiske forbrugerrettigheder og gøre opmærksom på, at du har ret til den næste ledige afgang uanset hvilket flyselskab, der er tale om, så du ikke ender med at betale ekstra for din flybillet.  I nogle situationer kan flyselskabet ikke gennemføre bookingen hos et andet selskab, og derfor beder de dig om selv at booke og sende regningen til dem. Sørg for at få det på skrift.

Husk at du også kan have ret til kompensation for den tabte tid, som en aflysning medfører. Kompensationen afhænger af flyrejsens længde:

Inden for EU:

250 Euro for flyvninger under 1.500 km
400 Euro for flyvninger over 1.500 km

Uden for EU:

250 euro for flyvninger under 1.500 km
400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

Kompensationen skal udbetales kontant eller ved overførsel til bankkonto eller kreditkort. Flyselskabet kan også tilbyde at udbetale kompensationsbeløbet som vouchers eller andre tjenester, men det er dit valg, om du accepterer det.

Læs mere om dine rettigheder, hvis dit fly bliver aflyst

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se nyheder