Nyheder

Fik kompensation på 22.375kr. efter flyforsinkelse

Efter en flyforsinkelse på mere end 11 timer ville flyselskabet ikke udbetale kompensation til Therese Worsøe Ostenfeld. De sagde, at årsagen til forsinkelsen var usædvanlige omstændigheder. Forbruger Europa gik ind i sagen, og Therese og hendes familie har nu fået udbetalt kompensation på 22.375kr.

De fleste kan let forestille sig, hvor ærgerligt det må være at miste sit forbindelsesfly med et par minutter. Specielt efter en flyvetur på 25 timer og med tre børn. Hvis man så efterfølgende skal bøvle med at få udbetalt kompensation af flyselskabet, er det ekstra irriterende.

Det oplevede Therese og hendes familie efter en rundrejse på tre måneder. På hjemrejsen flyver de fra Sydney til Singapore, fra Singapore til sidste mellemlanding i London. Her mangler de kun den sidste del af rejsen til København. Desværre når de ikke deres forbindelsesfly, da deres fly fra Singapore blev forsinket. Derfor de bliver nødt til at vente i lufthavnen i 10 timer.

Usædvanlige omstændigheder

Da familien søgte om kompensation hos flyselskabet, fik de at vide, at forsinkelsen skyldtes det, de kaldte ’Air Traffic Control’ (ATC). Det betragtes som en ’usædvanlig omstændighed’ – dvs. situationer, som flyselskabet ikke kan kontrollere eller nå at reagere på, og derfor behøver de ikke at udbetale kompensation.

Therese havde ikke hørt noget om ’Air Traffic Control’ under den første flyvetur, og derfor bad hun om dokumentation, hvilket flyselskabet ikke udleverede. Så oprettede hun en sag hos Forbruger Europa.

Ikke usædvanligt

I følge jurist hos Forbruger Europa, Claudia Lander Selck, er det ikke usædvanligt, at passagerer får samme forklaring som Therese, når deres fly bliver forsinket eller aflyst:

Vi har flere sager, hvor det viser sig, at flyselskabet ikke kan bevise, at forklaringen på forsinkelsen eller aflysningen skyldes en usædvanlig omstændighed. Derfor vælger nogle flyselskaber at udbetale kompensationen, når vi går ind i sagen.

Therese er glad for, at hun gik videre med klagen, men hun er ikke sikker på, at alle ville gøre det:

”Jeg tror, at mange passagerer måske bare accepterer en forklaring som Air Traffic Control, fordi det er svært at gennemskue, hvad det dækker over. Det synes vi jo også,” siger hun og fortsætter:

”Derfor er der nok nogle, der går glip af penge, de egentlig har krav på.”

Hvis dit fly bliver aflyst pga. en usædvanlig omstændighed, kan det være en god idé at bede flyselskabet om dokumentation. Hvis du ikke får det, kan du oprette en klage hos os, og så kan vi undersøge sagen.

Læs mere om dine rettigheder, når dit fly er forsinket

Kontakt Forbruger Europa

 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.