Nyheder

Rekordmange klager: Tjekliste til online-handel

Hos Forbruger Europa afspejlede 2022 den digitale tidsalder, vi lever i, og de udfordringer, det kan medføre. Vi giver gode råd til, hvad du kan være opmærksom på for at undgå svindel, når du handler på nettet.

Online-handel er med til at binde Europa sammen. Vi kan handle på tværs af landegrænser og nyde godt af produkter og ydelser fra forskellige lande. Men online-handel er også udfordrende:

”I 2022 har vi oplevet en stigning i antallet af sager om online-svindel. Det har særligt været bilvurderingssager og abonnementsfælder, der har udgjort en markant del af de henvendelser, vi har fået,” siger leder i Forbruger Europa, Lars Arent.

En forandret virkelighed stiller krav til vores adfærd

Vi har blandt andet hjulpet Birgit Bendtsen, der troede, hun købte et enkeltstående produkt: I stedet blev hun opkrævet for et abonnement og truet med inkasso, så hun endte med at føle sig presset til at betale. Hun henvendte sig til Forbruger Europa, der heldigvis fandt en løsning med virksomheden, så hun fik sine penge retur. Læs hendes historie

”Det er ikke nyt, at nogle virksomheder bruger ufine metoder og bøjer loven. Der vil altid være aggressive virksomheder, der er parate til at gå langt, men heldigvis kan man som forbruger i nogle tilfælde undgå at havne i kløerne på dem ved at følge nogle få råd og tjekke virksomheden,” siger Lars Arent.

”Det er ikke nyt, at nogle virksomheder bruger ufine metoder og bøjer loven. Der vil altid være aggressive virksomheder, der er parate til at gå langt, men heldigvis kan man som forbruger i nogle tilfælde undgå at havne i kløerne på dem ved at følge nogle få råd og tjekke virksomheden."

Tjekliste, der stiller dig stærkere, når du handler på nettet:

1. Har virksomheden et godt omdømme?
Det er en god ide at søge på virksomhedens navn på nettet. Det giver et indblik i tidligere kunders oplevelser. Du kan også tjekke, om hjemmesiden har mærkningsordninger eller officielle certificeringer, der viser, at virksomheden overholder lovgivningen. Du skal dog være opmærksom på, at både ratings og mærker kan være forfalskede.

2. Vær særlig opmærksom, når du er på sociale medier
I mange af Forbruger Europas sager er forbrugeren faldet over produktet og virksomheden på sociale medier. Hvis du ser et godt tilbud, så tjek hjemmesiden, og undersøg virksomhedens omdømme, inden du handler.

3. Er der tvetydige formuleringer?
Hvis der er uklare formuleringer på bestillingssiden, og hvis der står noget med småt, er det en god idé at være ekstra opmærksom. Det kan være en forsøg på at forvirre eller skjule eventuelle betingelser.

4. Hvordan kontakter du virksomheden?
Der skal helst være kontaktoplysninger og gerne en fysisk adresse på hjemmesiden. Det skal også være oplyst, hvad du gør, hvis du ønsker at klage eller fortryde købet.

5. Er der oplysninger om produktet? 
Virksomheden er forpligtet til at give en række informationer inden købet, fx detaljer om produktet, den samlede pris, leveringsbetingelser, betalingsmuligheder og forbrugerrettigheder såsom fortrydelse og reklamation. Vær på vagt, hvis disse oplysninger ikke fremgår klart.

Alle kan blive snydt

Tal fra 2022 viser, at virksomhederne bag er dygtige til at justere deres metoder og vide, hvilke knapper de skal trykke på for at snyde bestemte grupper. I 2023 vil vi dykke ned i de tendenser, så vi kan blive klogere på, hvorfor nogle grupper er mere modtagelige for snyd i bestemte situationer.

Vi vil også have fokus på børn og unge, hvor mange tilbringer en stor del af deres tid online. De er ikke altid opmærksomme på, at de er en eftertragtet målgruppe for mange virksomheder. Derfor vil vi i starten af året lancere undervisningsmateriale, der skal gøre børn og unge klogere på deres rettigheder, når de færdes online.

 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.