Nyheder

Fik kompensation for forsinket fly, fordi han kendte reglerne

Da flyet blev forsinket i mere end fire timer, fik Klaus Olesen og de 12 andre rejsemakkere ikke tilbudt hverken kompensation eller forplejning. Derfor kontaktede han Forbruger Europa.

De fleste synes, det er irriterende, når flyet er forsinket mere end fire timer, og du sidder med trætte børn og egentlig bare gerne vil hjem. At du så hverken får mad eller drikke og samtidig ender i en bøvlet proces for at få kompensation efterfølgende, gør bestemt ikke oplevelsen sjovere. Alligevel var det præcis det, der skete, da Klaus Olesen skulle hjem fra USA sammen med sin familie.

”Da jeg endelig fik hul igennem til flyselskabet, anerkendte de, at vi havde krav på kompensation, men alligevel virkede kommunikationen tilfældig, og de prøvede at komme udenom: Først sagde de, at vi ville få 600 euro pr. familie, men vi havde krav på 600 euro pr. person. Heldigvis har jeg prøvet det før, så jeg kendte reglerne, men det er det jo ikke alle, der gør. Måske er der nogle, der bare accepterer,” siger Klaus Olesen.

Fordi han vidste, at det ikke var tilstrækkeligt, gik han til Forbruger Europa med sit krav til flyselskabet:

Jeg havde brugt meget tid på en dialog, der ikke førte nogen vegne. Jeg fik nok, og besluttede mig at få hjælp. Jeg har tidligere fået hjælp andre steder, men der skulle jeg betale 25% af det endelige beløb. Hos Forbruger Europa kunne jeg få hjælp helt gratis - og endda på dansk.

Sager som denne er ifølge jurist i Forbruger Europa, Tan Møhl, ikke ualmindelige:

”Der er klokkeklare regler for, hvad passagerer har krav på, når flyet bliver forsinket. Alligevel er det ikke unormalt, at der opstår udfordringer, når de skal have deres penge. Fx situationer, hvor de får uforklarlige beløb udbetalt, der ikke dækker det reelle krav, eller som i Klaus’ tilfælde, hvor de bliver tilbudt kompensation pr. familie og ikke pr. person. Det kan være utrolig svært at navigere i, hvis man ikke kender sine rettigheder”.

Heldigvis lykkedes det Forbruger Europa at hjælpe Klaus Olesen med at få fuld kompensation.

Læs mere om dine rettigheder, når flyet er forsinket

Står du i en lignende situation og har brug for hjælp? Kontakt os 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.