Nyheder
Dorte blev fanget af skjult abonnement på slankemiddel
Forbruger Europa får mange henvendelser fra forbrugere, der føler sig snydt efter at have købt kosttilskud på nettet. Dorte er en af dem, og hun appellerer til, at folk taler højt om det.
Mange af os har prøvet det. Slankekure, der ikke rigtig giver de resultater, vi ønsker. Det samme oplevede Dorte, der gerne ville tabe sig inden sit bryllup. Da hun så en annonce på sociale medier på noget natur-slankemedicin, ville hun gerne booste vægttabet, og tilbuddet virkede som en god mulighed.
Snyder småt – men bredt
Desværre opdagede Dorte hurtigt, at hun ikke kun havde købt en prøvepakke, men i stedet var blevet tilmeldt et abonnement. Og beløbet på prøvepakken til 79 kr. blev hurtigt til 1300 kr.
”Normalt synes jeg ikke, jeg falder i sådan noget. Men hjemmesiden var flot, og der var mange billeder med personer, der fortalte om den positive effekt, pillerne havde haft på dem,” forklarer Dorte.
Kort tid efter modtog Dorte flere rykkere og inkassotrusler. Derfor betalte hun, men det var ikke med sin gode vilje:
”Jeg overlever de 1300 kr., men jeg synes slet ikke, den virksomhed fortjener mine penge. I sidste ende kan de jo tjene rigtig mange penge, hvis de får 1300 af alle, de snyder.”
Det er vigtigt at tale om
”Hold nu op, hvor jeg dummede mig.”
Sådan tænkte Dorte om sig selv, da hun efterfølgende læste dårlige anmeldelser af hjemmesiden. Og det er Dorte ikke alene om.
Undersøgelser fra Forbruger Europa viser, at to ud af tre bebrejder sig selv, når de bliver snydt på nettet. Selvom Dorte også havde følelsen af skyld, synes hun stadig, det er vigtigt at få frem i lyset:
Hvis ikke vi taler om det og anmelder svindlerne, så giver vi dem alt for gode vilkår. Lad os i stedet hjælpe hinanden til at være kritiske overfor nye hjemmesider, men også annoncer på sociale medier.
Kontakt Forbruger Europa
Forbruger Europa har mange sager mod udenlandske virksomheder, der tilbyder kosttilskud. Hvis du står i den samme situation som Dorte, er du meget velkommen til at kontakte os.
Læs mere om, hvad du gør, hvis du oplever at være blevet snydt af en hjemmeside, der sælger kosttilskud:
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.