Flyrejser
Forsinket, mistet eller ødelagt bagage
Flyselskabet har ansvaret, hvis din bagage er blevet væk, forsinket eller ødelagt under flyrejsen. Her får du overblik over dine muligheder og rettigheder, og hjælp til at klage, hvis dit krav om erstatning bliver afvist.
Ofte stillede spørgsmål om forsinket, forvundet eller ødelagt bagage
Der kan være situationer, hvor din bagage bliver forsinket på grund af omstændigheder, som flyselskabet ikke kan gøres ansvarlig for. Det er fx ved nogle former for strejker eller arbejdsnedlæggelser.
I de tilfælde kan flyselskabet afvise at tilbagebetale udgifter, du som rejsende har haft til nødvendige indkøb af fx undertøj, badetøj, toiletartikler mv. på udrejsen.
Hvis muligt, bør du derfor prøve at begrænse dine udgifter ved fx på skiferien at leje skiudstyr frem for at købe nyt udstyr.
Har du en privat rejse- eller indboforsikring, vil denne måske dække dine udgifter, men det vil afhænge af jeres konkrete police.
Når bagagen bliver forsinket på udrejsen, kan det blive nødvendigt at købe for eksempel undertøj, en ren bluse og en tandbørste. Du kan dog ikke købe løs af for eksempel dyre mærkevarer og forvente at få det erstattet af flyselskabet.
Du skal gemme kvitteringerne for dine indkøb og efterfølgende sende dem til flyselskabet og kræve udgifterne dækket.
Den maksimale erstatning for forsinket, forsvundet eller ødelagt bagage er 1.300 Euro (ca. 10.000 kr.). Har du købt en særskilt forsikring, for eksempel hos dit forsikringsselskab eller da du købte rejsen, kan din dækning være højere.
Når du klager, skal du altid medsende PIR-rapport, kvitteringer og anden relevant dokumentation. PIR-rapporten får du, når du ved ankomsten anmelder den forsinkede bagage til flyselskabet eller flyselskabets handling agent i lufthavnens ankomstområde.
Husk på, at du generelt ikke får erstatning for køb af fx tøj og toiletsager, når det er på hjemrejsen, at din bagage er forsinket.
Hvis et dansk flyselskab ikke vil give dig erstatning for dine indkøb, kan du klage til Center for Klageløsning / Forbrugerklagenævnet og få dem til at tage stilling til det. Du kan læse mere på naevneneshus.dk
Ved pakkerejser har du som følge af bagageforsinkelsen krav på at få erstattet køb af nødvendigheder fra rejsearrangøren. Derudover kan du have ret til et afslag i rejsens pris for de gener, der har været forbundet med, at du ikke har haft din bagage.
Pakkerejseankenævnet tidligere taget stilling forsinket bagage på en skiferie, hvor en dansk rejsearrangør var ansvarlig. Du kan læse afgørelsen (pdf) på pakkerejseankenaevnet.dk.
Har du en privat rejse- eller indboforsikring, vil denne måske dække dine udgifter, men det vil afhænge af jeres konkrete police.
Har du fået afslag på en klage til et flyselskab, der er registreret i et andet EU-land samt Norge, Island og Storbritannien, kan Forbruger Europa hjælpe dig. Det er gratis. Læs mere på forbrugereuropa.dk her
Du har ikke ret til dobbelterstatning. Det vil sige, at hvis flyselskabet dækker dine udgifter i forbindelse med fx forsinket eller forsvundet bagage, så kan du ikke rejse det samme krav over for dit forsikringsselskab – så risikerer du at begå forsikringssvindel.
Kontakt evt. dit forsikringsselskab og spørg, hvordan du er dækket hos dem, inden du indsender din skadeanmeldelse.
Lovgrundlag: Dine rettigheder, hvis din bagage er forsinket, forsvundet eller ødelagt på flyrejsen
EU's forordning om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester
EU's forordning om luftfartsselskabers erstatningsansvar ved luftbefordring af passagerer og deres bagage