Opret din klage

Vi hjælper dig med gratis vejledning og hjælp til at klage, hvis der er opstået problemer mellem dig og en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.

Klagerne kan handle om alt fra aflyste fly og hotelophold til online shopping og urimelige abonnementsaftaler. For at vi kan hjælpe dig videre med din klagesag, er det en forudsætning, at du forinden selv har klaget til virksomheden, uden at det har løst sagen.

Hvis du er i tvivl om dine rettigheder, er du altid velkommen til at spørge os via vores kontaktformular eller hotline, der er åben hverdag fra kl. 10.00-12.00 med telefonnummer 41 71 52 00. Både vores hotline og sagsbehandling er gratis.

Se, hvad der sker med din sag, når du har oprettet den

Din klage til Forbruger Europa skal indeholde følgende oplysninger og dokumentation:

  • Dit fulde navn og din e-mailadresse
  • Navnet på virksomheden/den erhvervsdrivende og evt. et link til deres hjemmeside
  • Beskrivelse af problemstillingen
  • Beskrivelse af dit krav
  • Kopi af din skriftlige klage til virksomheden samt eventuelt svar fra denne
  • Relevant dokumentation som fx kopi af kontrakt, kvitteringer, ordrebekræftelse, flybilletter mv.

Vær opmærksom på, at du ikke kan gemme formularen og vende tilbage til den senere, så sørg gerne for at have dokumentation klar, når du opretter sagen.

Når vi modtager din sag, vurderer vi, om du har et krav og hvordan, vi kan hjælpe. Hvis vi vurderer, at du har et krav, vi kan hjælpe med, så sender vi din sag til Forbruger Europa-kontoret i det land, hvor virksomheden ligger.

Bemærk, at Forbruger Europa og vores kolleger i de andre EU-lande ikke kan træffe afgørelser. I stedet hjælper vi dig og virksomheden med at finde en løsning, som I begge accepterer. Lykkes det ikke at finde en løsning, eller er der tale om en sag, vi ikke kan behandle, hjælper vi dig med, hvordan du kan gå videre med din klage.

Vi kan ikke hjælpe dig med din klage, hvis:

  • Du har handlet med en dansk sælger eller tjenesteudbyder
  • Du har handlet med en sælger uden for EU, Norge, Island eller Storbritannien
  • Du er erhvervsdrivende
  • Du ikke har bopæl i Danmark
  • Du allerede får behandlet din sag hos en anden myndighed eller et klagenævn

Vil du klage over varer eller ydelser købt i Danmark? Find vejledning på forbrug.dk

Hvis du bor i et andet EU-land, Norge eller Island, kan du kontakte Forbruger Europa-kontoret i det pågældende land.

Se listen over Forbruger Europa-kontorer

  • Behandlingen af din klagesag kan tage op til 12 måneder
  • Langt de fleste sager afsluttes efter tre måneder
  • Sagsbehandlingstiden afhænger blandt andet af, hvor hurtigt vores samarbejdspartnere i andre lande kan følge op på klagen
  • Det spiller også en rolle, hvordan og hvor hurtigt, virksomheden vælger af reagere

Start din klage

 

Privatlivspolitik og behandling af dine data

Vi opfordrer dig til at læse vores privatlivspolitik.