Opret din klage
Vi hjælper dig med gratis vejledning og hjælp til at klage, hvis der er opstået problemer mellem dig og en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.
Din klage til Forbruger Europa skal indeholde følgende oplysninger og dokumentation:
- Dit fulde navn og din e-mailadresse
- Navnet på virksomheden/den erhvervsdrivende og evt. et link til deres hjemmeside
- Beskrivelse af problemstillingen
- Beskrivelse af dit krav
- Kopi af din skriftlige klage til virksomheden samt eventuelt svar fra denne
- Relevant dokumentation som fx kopi af kontrakt, kvitteringer, ordrebekræftelse, flybilletter mv.
Vær opmærksom på, at du ikke kan gemme formularen og vende tilbage til den senere, så sørg gerne for at have dokumentation klar, når du opretter sagen.
Når vi modtager din sag, vurderer vi, om du har et krav og hvordan, vi kan hjælpe. Hvis vi vurderer, at du har et krav, vi kan hjælpe med, så sender vi din sag til Forbruger Europa-kontoret i det land, hvor virksomheden ligger.
Bemærk, at Forbruger Europa og vores kolleger i de andre EU-lande ikke kan træffe afgørelser. I stedet hjælper vi dig og virksomheden med at finde en løsning, som I begge accepterer. Lykkes det ikke at finde en løsning, eller er der tale om en sag, vi ikke kan behandle, hjælper vi dig med, hvordan du kan gå videre med din klage.
Vi kan ikke hjælpe dig med din klage, hvis:
- Du har handlet med en dansk sælger eller tjenesteudbyder
- Du har handlet med en sælger uden for EU, Norge, Island eller Storbritannien
- Du er erhvervsdrivende
- Du ikke har bopæl i Danmark
Vil du klage over varer eller ydelser købt i Danmark? Find vejledning på forbrug.dk
Hvis du bor i et andet EU-land, Norge eller Island, kan du kontakte Forbruger Europa-kontoret i det pågældende land.
- Behandlingen af din klagesag kan tage op til 12 måneder
- Langt de fleste sager afsluttes efter tre måneder
- Sagsbehandlingstiden afhænger blandt andet af, hvor hurtigt vores samarbejdspartnere i andre lande kan følge op på klagen
- Det spiller også en rolle, hvordan og hvor hurtigt, virksomheden vælger af reagere