Pressemeddelelse

Forbruger Europa i Danmark og Norge advarer: Mange tror, de får en prøvepakke på kosttilskud – ender op med store inkassokrav

Forbruger Europa får i øjeblikket rigtig mange henvendelser fra danskere, der føler sig snydt af et helsekostfirma. Forbruger Europa-netværket har udviklet en vejledning til dig, der står i den situation.

Helsekostfirmaet reklamerer i øjeblikket for deres prøvepakker på sociale medier. Data fra Forbruger Europa viser, at det skaber ubehagelige situationer for forbrugerne:

"Antallet af henvendelser fra danske forbrugere, der troede, de bestilte en prøvepakke på kosttilskud, men i stedet bliver opkrævet for et abonnement, er steget markant henover den seneste tid. De fortæller, at de har svært ved at få kontakt til virksomhederne bag, og samtidig føler de sig presset til at betale, fordi de modtager flere pakker og rykkere. Det er ikke i orden," siger leder i Forbruger Europa, Lars Arent.

Forbruger Europa i Norge, hvor virksomheden er etableret, oplever også udfordringerne:

"Vi ser en klar økning i henvendelser fra Danmark, og synes dette er svært bekymringsverdig. Det er dessverre blitt et stort problem, og helsekostfirmaet får vi aller mest henvendelser om nå," siger leder i Forbruger Europa Norge, Linn Hogner Jahr.

Linn Hogner Jahr fortæller, at det er ulvoligt, hvis det ikke tydeligt fremgår, at der er tale om et abonnement.

"Har du ikke inngått en avtale om at abonnement, bør du gi skriftlig beskjed om at de kan sende deg en returslipp dersom de vil ha varene tilbake."

Erklær dig uenig i kravet på skrift

Og det er hovedbudskabet fra Forbruger Europa:

"Hvis du er en af dem, der oplever at modtage pakker, du ikke har sagt ja til, skal du på skrift gøre opmærksom på, at du er uenig i kravet," siger Lars Arent.

I de fleste sager får forbrugerne også rykkere fra forskellige inkassofirmaer. Når forbrugerne ikke betaler fortsætter rykkerne, og der kommer gebyrer på. Men det skal du ikke lade dig skræmme af:

"Du skal ikke blive nervøs pga. inkassokravet, men du skal reagere på det med det samme. Hverken virksomheden eller inkassofirmaet må blive ved med at kræve gebyrer, når du skriftligt har gjort dem opmærksom på, at du ikke er enig i deres krav," siger Lars Arent og fortsætter:

Herefter er det deres opgave – og ikke din – at bevise, at du var blevet tydeligt informeret. Og det kan de sjældent. Derfor er det også mod reglerne for god inkassoskik, hvis inkassofirmaerne alligevel sender rykkere.

Linn Hogner Jahr i Norge påpeger også,  at det er en god idé at læse aftalevilkårene godt igennem og kende dine rettigheder i forhold til fortrydelsesret:

"Dersom du har inngått et abonnement, har du angrerett på prøvepakken, men ikke på de etterfølgende pakkene når alle produktene er identiske."

Guide: Sådan kan du gøre, hvis du føler dig snydt af et helsekostfirma:

  1. Du skal ikke betale medmindre, du er blevet gjort tydeligt opmærksom på, at der var tale om et abonnement, da du gav dine oplysninger.
  2. Klag til virksomheden på skrift, og gør opmærksom på, at du ikke er enig i kravet. 
  3. Hvis du også er blevet kontaktet af et inkassobureau, kan du sende dem en kopi af din klage.
  4. Sørg for, at du kan dokumentere din klage.
  5. Kontakt Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål om dine rettigheder eller ikke kan komme i dialog med virksomheden.

Læs mere: https://forbrugereuropa.dk/kob-af-varer-og-ydelser/abonnementer/

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.