Rejser og transport
Rejser med færge og skib
Find ud af hvad dine rettigheder er som passager, når du rejser med skib eller færge og er ude for forsinkelse eller aflysning. Læs også om dine rettigheder, når du som handicappet eller bevægelseshæmmet rejser med færge og skib.
Ofte stillede spørgsmål om rejser med færge eller skib
Hvis en ændring i pakkerejsen – fx en aflysning eller ombooking – ikke passer dig, skal du selv hurtigst muligt kontakte rejsebureauet og klage. Du kan samtidig klage til transportselskabet. Det er en god idé at klage skriftligt og så hurtigt som muligt, så du kan dokumentere, at du har klaget.
EU’s direktiv om pakkerejser giver dig en række rettigheder, når du køber en pakkerejse hos et rejsebureau eller en anden rejsearrangør.
Rejsearrangøren er forpligtet til at informere dig om enhver ændring i pakkerejsen. Hvis der efter købet af en pakkerejse sker væsentlige ændringer, fx nyt rejsetidspunkt eller en anden færgeafgang, kan du have ret til at afbestille rejsen uden at betale afbestillingsgebyr.
Du kan også vælge at tage imod et tilbud om en anden pakkerejse, mod et passende afslag i prisen. Er der tale om mindre væsentlige ændringer, har du måske ret til et afslag i rejsens pris.
Du har ikke 14 dages fortrydelsesret ved køb af færgebilletter, selvom billetterne er købt på nettet.
Læs færgeselskabets aftalevilkår, før du booker billetter. Tjek, hvad færgeselskabet skriver om ombooking/aflysning.
Lovgrundlag: Rettigheder ved ændringer ved rejser med færge og skib
Forordningen om passageres rettigheder ved sørejser
Søfartsstyrelsens information om EU-forordningen og klagemuligheder