Flyrejser

Hvis dit flyselskab går konkurs

Her kan du læse, hvad du kan gøre, hvis du skal flyve til udlandet, og flyselskabet går konkurs. Der kan være forskel på dine rettigheder, afhængigt af om konkursen sker før eller efter, du er taget afsted.

Ofte stillede spørgsmål, når flyselskabet går konkurs eller lukker

Er der tale om en indenrigsflyvning i Danmark, er du ikke dækket af Rejsegarantifonden.

I nogle tilfælde kan du kræve pengene tilbage fra kortudstederen, typisk din bank, hvis du har betalt med et internationalt kreditkort. Har du betalt kontant eller med Dankort, kan du anmelde dit krav i konkursboet. Du må selv sørge for hjemtransport.

Er du taget af sted på rejsen, når flyselskabet går konkurs, og har din flybillet både udrejse fra og ankomst til en dansk lufthavn, er du dækket af Rejsegarantifonden. 

Rejsegarantifonden vil som udgangspunkt forsøge at gennemføre den planlagte hjemrejse så tæt på den oprindelige afgang som muligt. Hvis du vælger selv at arrangere hjemtransport, kan du ikke være sikker på at få udgifter hertil dækket af fonden. Fonden skal sørge for overnatning og andre væsentlige fornødenheder eller yde en rimelig godtgørelse for tab, der skyldes flyselskabets konkurs. Du skal derfor kontakte Rejsegarantifonden, hvis du står på destinationen og ikke kan komme hjem som følge af flyselskabets konkurs.

Går flyselskabet konkurs inden afrejsen, kan Rejsegarantifonden i nogle tilfælde tilbageføre en del af flybillettens pris, hvis der er tilstrækkelige midler i fonden. Der fratrækkes altid en selvrisiko på 1.000 kr. per person. Er der alene tale om en indenrigsflyvning i Danmark, er du ikke dækket af Rejsegarantifonden.

Har du betalt med et internationalt kreditkort, kan du bede kortudstederen om at tilbageføre pengene for billetkøbet til din konto. Hvis du har betalt kontant eller med VISA/Dankort, er din eneste mulighed at anmelde dit krav i konkursboet.

Du kan læse mere på rejsegarantifondens hjemmeside.

Rejsebureauer, der sælger pakkerejser i EU-lande samt Norge og Island, er forpligtede til at stille garanti i tilfælde af konkurs og insolvens, så deres kunder kan blive transporteret hjem.

Men der kan være forskellige ordninger fra land til land. Derfor er det en god idé inden købet at spørge rejsebureauet om hvilken dækning, der gælder for netop din rejse.

Hvis rejsebureauet hører hjemme uden for EU/EØS-området, kan du ikke være sikker på, at der findes en rejsegarantiordning. Du kan derfor risikere, at du selv må arrangere og betale hjemrejsen, hvis rejsebureauet går konkurs under din rejse.

Gode råd

  • Vælg et rejsebureau, der er tilsluttet en garantiordning, hvis du vil være sikret hjemtransport ved konkurs
  • Sørg for, at du ved køb af rejsen modtager information om, hvordan du skal forholde dig, hvis rejsebureauet går konkurs
  • Læs mere hos den danske rejsegarantifond.