Pressemeddelelse

Black Friday: Camouflerede hjemmesider snyder dig til at købe varer uden for EU

Populær forretningsmetode udnyttes af bestemte virksomheder, der sælger dig varer, som er produceret uden for EU, hvor du ikke er beskyttet af europæiske forbrugerrettigheder.

Der kommer flere, der ikke selv har varerne på lager, men bestiller dem hjem fra lande udenfor EU, fx Kina. At hjemmesiden ikke selv har varerne, men bestiller dem, kaldes dropshipping.

Forbruger Europa-netværket ser et stigende antal sager, der handler om useriøs dropshipping. Dvs. situationer, hvor forbrugerne uden at vide det har købt en vare via en hjemmeside, der får den leveret direkte til forbrugeren fra et land uden for EU – og hvor varen ikke lever op til forventningerne:

”Metoden bliver udnyttet af virksomheder, der leverer produkter, der ikke overholder de standarder, vi kender i Danmark, fx i forhold til forbrugerrettigheder og varens kvalitet etc. Det kan efterfølgende være rigtig svært for forbrugeren at klage, hvis noget går galt, fordi disse virksomheder ofte selv er etableret uden for EU, og måske er direkte svindel,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

”Med udsigt til Black Friday og julehandelen er det en fordel, hvis du er ekstra opmærksom på, hvem du handler med, så du undgår at blive skuffet og kan få hjælp, hvis varen ikke lever op til beskrivelsen, er gået i stykker, eller du blot ønsker at fortryde dit køb.”

Hvordan spotter du disse hjemmesider?

Det kan være svært at gennemskue, om der er tale om useriøs dropshipping, når du køber en vare på nettet. Men der er nogle råd, der hjælper dig med at spotte de dårlige sider fra de gode:

1. Er der tvetydig information om leveringstiden? Hvis leveringstiden er uforholdsmæssig lang, kan det tyde på, at der er tale om en leverandør, der er etableret uden for EU. Virksomheden, du har købt varen fra, har nemlig ingen kontrol over leveringstiden.

2. Er der en troværdig adresse og andre kontaktoplysninger? Virksomhedens adresse skal altid oplyses på hjemmesiden, så du fx kan sende varen retur. Der skal også være andre oplysninger som et telefonnummer, e-mail og CVR-nummer.

3. Er der stavefejl eller mærkelige formuleringer? At hjemmesiden fx bruger .dk, betyder ikke, at der er tale om en dansk virksomhed. I stedet er det en god idé at være opmærksom på, om sproget virker reelt, og om der fx er mærkelige formuleringer, der kan tyde på maskinoversættelser.

4. Hvad skriver andre om hjemmesiden? Søg på nettet, og læs anmeldelser af hjemmesiden. Undersøg fx, om virksomheden er til stede på sociale medier. Der kan du normalt finde anmeldelser og kommentarer.

5. Er prisen overraskende lav? Hvis prisen er meget lav, kan det tyde på, at varen er produceret uden for EU, og risikoen for, at varen ikke lever op til dine forventninger og generelle danske standarder, er større.

Dine rettigheder, når du handler på nettet:

  • Virksomheder skal tydeligt informere om den samlede pris, inden du foretager købet. Du bør ikke skulle betale ekstra gebyrer bagefter.
  • Du har fortrydelsesret i 14 dage fra den dag, du modtager eller henter varen.
  • Du har ret til at reklamere over en vare, hvis den er beskadiget, ikke fungerer, eller ikke svarer til virksomhedens beskrivelse af den.

Læs mere om dropshipping

Læs mere om dine rettigheder, når du handler på nettet

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.