Nyheder

Falske ”danske” hjemmesider: Viktoriya modtog tre jakker i en lille, flad pakke

Bag en flot hjemmeside gemte sig dårlige varer og dyre returregler. Hør om Viktoriyas oplevelse, så du undgår at ende i samme fælde, når du handler på nettet.

Viktoriya ledte efter en lækker, oversized jakke til sig selv og sin datter. Efter en hurtig søgning på Google fandt hun en hjemmeside, hvor der var præcis den, hun ledte efter. Hun købte den i to størrelser plus en lang dynejakke.

Men da pakken kom, så den ikke ud, som Viktoriya forventede: Den var flad, og det lignede mere en pakke med en avis end tre jakker. Min første tanke var ”Er det en joke? Hvordan kan det lade sig gøre?” siger Viktoriya.

Jakkerne var ikke i læder, men et materiale, der mindede mere om fløjl. Dynejakken var nærmere en skjorte.

”Produkterne lignede på ingen måder det, jeg havde set på hjemmesiden, og de var alt for små, selvom jeg havde bestilt dem i oversized størrelser.”

Det er blevet sværere at spotte de dårlige sider

Viktoriya havde ikke lagt mærke til noget mistænkeligt på siden:

”Sproget var fejlfrit. Hjemmesiden var flot. Der var et billede af butiksvinduet fra København på forsiden. Og prisen var rimelig,” siger Viktoriya.

Det er en tendens, vi kender i følge direktør i Forbruger Europa, Lars Arent:

Tidligere kunne man ofte gennemskue de useriøse sider på deres sprog, der var fyldt med fejl og bar præg af at være oversat på en maskine. Nu er hjemmesiderne på fejlfrit dansk, de er flotte, brugervenlige og ser umiddelbart troværdige ud.

Retur til Kina

Da Viktoriya kontaktede virksomheden, tilbød de kun at tage varerne retur, hvis hun selv betalte fragtomkostningerne til Kina – en udgift på næsten 700 kr. Hun kunne også få en rabat på et fremtidigt køb.

Efter at have undersøgt sagen nærmere opdagede hun, at virksomhedens domæne var registreret i Holland. Men når man googler adressen ligner det mere et helt normalt hus end en virksomhed.

”Vi ser ofte, at disse hjemmesider registrerer domænet i fx Holland eller et andet EU-land, men i virkeligheden har de base i Kina, hvorfra de sender varerne. Når folk modtager dem, lever de ikke op til den standard, vi er vant til i Danmark. Og det er næsten umuligt at returnere, da det koster mange hundrede kroner,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

Efter at have talt med Forbruger Europa tog Viktoriya fat i sin bank, der heldigvis kunne hjælpe hende med at få pengene igen.

Sådan undgår du de useriøse sider:

  1. Hvordan har andre oplevet det at handle på hjemmesiden? Tjek anmeldelser på Trustpilot eller sociale medier. 
  2. Tjek om leveringstiden er usædvanlig lang?
  3. Er der tydelige kontaktoplysninger og en fysisk adresse?
  4. Er teksten på hjemmesiden fyldt med stavefejl eller mærkelige formuleringer?
  5. Er prisen mistænkeligt lav sammenlignet med andre butikker?

 

Læs mere om de falske danske hjemmesider, og få flere tips.

 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.