Nyheder

Her er dine rettigheder, hvis sneen udebliver på skiferien

Regn og lave vintertemperaturer kan give udfordringer på skisportsstederne. En skiferie uden skiløb giver dog ikke automatisk ret til at få pengene igen, men der kan være noget at komme efter, hvis skisportsstedet eller rejsearrangøren for eksempel har givet snegaranti.

Hvis skibakken er grøn, og pisten lukket, så afhænger dine rettigheder af, hvad du blev lovet, da du bestilte opholdet.

"Hvis du har bestilt et ophold, et liftkort eller skileje hos et af de skisportssteder, hvor sneen i øjeblikket er en mangelvare, så undersøg, hvad du blev lovet ved købet: Om du eksempelvis blev lovet snegaranti. Det har betydning for dine muligheder for at få reduktion i prisen eller pengene tilbage," siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Hvis skisportsstedet eller rejsearrangøren giver snegaranti, vil du som udgangspunkt have ret til at få dine penge igen, hvis pisterne er lukkede. Der vil ofte være en beskrivelse af, hvad snegarantien præcis dækker.  For eksempel at den ikke dækker, hvis mindst to pister er åbne i en bestemt periode, eller du kan stå på ski i en vis højde. Det betyder også, at pister med kunstsne typisk ikke udløser garantien.

"Hvis der er stillet betingelser for snegarantien, og du har accepteret dem ved købet, vil dine rettigheder afhænge af indholdet af de betingelser, og af om skisportsstedet kan opfylde dem. Det er derfor en god idé at tjekke, hvad der står om snegaranti på din rejse, inden du tager afsted," siger Lars Arent og tilføjer:

"Nogle skisportssteder og rejsearrangører stiller som krav til deres snegaranti, at du har tjekket hjemmesiden et bestemt antal dage før og kontakter dem". 

Hvis du har købt skiferien som en pakkerejse hos et rejsebureau, skal du også være opmærksom på, hvad du blev lovet ved købet.

"Hvis du har købt en skiferie som en pakkerejse, vil dine muligheder for at kunne hæve købet eller få kompensation, afhænge af, om rejsebureauet lovede snegaranti ved købet. Hvis du ikke blev lovet en egentlig snegaranti, kan du få svært ved at få medhold i en klagesag," siger Lars Arent.

Læs mere om hvilke rejsebureauer, der tilbyder snegaranti 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve