Nyheder
Bestilte kosttilskud – endte med inkassokrav
Forbruger Europa får i øjeblikket mange henvendelser fra danskere, der føler sig snydt på nettet. Finn er en af dem.
Da Finn så en reklame for en prøvepakke med kosttilskud på Instagram uden binding, slog han til. Han udfyldte sit navn og adresse og valgte ’køb nu’, hvorefter han forventede at blive sendt videre for at bekræfte købet, men der skete ingenting: Ingen ordrebekræftelse – ingen kommunikation fra virksomheden. Først troede han, det var en fejl, men 14 dage efter fandt både kosttilskud og en regning alligevel frem til postkassen.
Mere end en prøvepakke
Overraskelsen var stor, da Finn kunne læse, at der var tale om et abonnement:
”Jeg havde udelukkende bestilt varen, fordi der stod, at det var uden binding,” siger han.
Han betalte for sin prøvepakke og afmeldte med det samme abonnementet på hjemmesiden. Alligevel kom der nogle uger senere to pakker og en regning på 1194 kr.
”Da jeg modtog pakken, skrev jeg straks til virksomheden, at jeg allerede havde opsagt abonnementet på hjemmesiden, men der var radiotavshed”.
Blev i tvivl om sine rettigheder
Finn har derefter fået en rykker om måneden på den ubetalte regning. Den er sendt fra et dansk inkassofirma på trods af, at han allerede har fortalt dem om sagens forløb:
”I første omgang hjalp de og havde forståelse for situationen, så jeg fik udsat betalingen to gange for at kunne gå i dialog med virksomheden. Men da jeg ringede 3. gang, ændrede tonen sig: Inkassofirmaet sagde, at de selv havde talt med virksomheden, og at alt skulle være i orden, så jeg skulle altså betale – og helst nu. Det var ubehageligt, og jeg blev pludselig selv i tvivl: Hvad er mine rettigheder egentlig, og hvad sker der nu?”
Ikke alene – mange sager
Ifølge leder af Forbruger Europa, Lars Arent, er der i øjeblikket mange lignende sager:
Vi taler med mange danskere, der oplever det samme som Finn: Virksomheder, der lukrerer på, at folk bliver nervøse og betaler. Hverken virksomhed eller inkassofirma må sende dig fakturaer, opkræve gebyrer eller sende dig i RKI, når du har oplyst dem, at du ikke har accepteret, at der var tale om et abonnement.
Finn startede en sag hos Forbruger Europa. Han gjorde endnu engang både virksomhed og inkassofirma opmærksom på, at han ikke var blevet tydeligt oplyst, og han derfor var uenig i regningen. Alligevel fik han flere rykkere og en regning, der nu er vokset med over 1000 kr.
"Jeg var lige ved at betale for at kunne sætte et endeligt punktum, men Forbruger Europa fortalte, at når jeg havde skrevet til virksomheden, at jeg var uenig, så var det dem – og ikke mig – der skulle bevise, at jeg var blevet tydeligt informeret. I min sag har Forbruger Europa været en god hjælp, så kontakt dem, hvis du prøver noget lignende. At få en juridisk vurdering og blive mindet om mine rettigheder, var i hvert fald en lettelse for mig."
Står du i den samme situation? Få gode råd her
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.
Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.