Hvad gør jeg, når tasken, jeg har købt, viser sig at være en kopi?
Mange kopivarer bliver markedsført meget troværdigt og solgt til en høj pris. Derfor kan du let blive narret til at tro, at det er en original vare, du har købt.
Hvis du ikke har fået oplyst, at varen er en kopivare, og markedsføring og pris virker troværdig, vil aftalen være ugyldig, fordi du købte varen i den tro, at den var original. Dermed vil du have ret til at få pengene tilbage inklusiv det, du har betalt for fragten.
Kopivarer købt i EU:
Har du købt en kopivare, som du troede var original i et EU-land, har du krav på enten at få pengene tilbage eller leveret den originale vare. Du kan også vælge at bruge din fortrydelsesret. Her skal du dog selv betale for at sende varen retur til sælgeren.
Kopivarer købt uden for EU:
Har du købt en kopivare uden for EU, fx i USA eller Kina, kan du ikke være sikker på at have de samme rettigheder.
Uanset hvor du har købt varen, bør du klage skriftligt til sælgeren hurtigst muligt og kræve den originale vare eller pengene tilbage.
Tjekliste
- Brug din fortrydelsesret, hvis du har handlet inden for EU
- Klag til sælgeren hurtigst muligt. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
- Kontakt din bank. Måske kan de tilbageføre pengene fra købet til din konto
- Klag til Forbruger Europa, hvis varen er købt inden for EU. Læs mere her