Køb af varer og ydelser
Dine rettigheder, når du køber varer i butikker i andre EU-lande
Når du køber varer i en butik i et hvilket som helst EU-land, har du altid minimum to års reklamationsret ved fejl og mangler. De enkelte EU-lande kan vælge at give forbrugere en længere reklamationsret, men det kan aldrig blive mindre end to år.
Ofte stillede spørgsmål om indkøb i fysiske butikker i andre EU-lande
Mange regler for køb i tyske butikker er de samme som reglerne i danske butikker, men der kan være nogle forskelle. Vores tyske søsterkontor har en fin oversigt over, hvad der gælder i tyske butikker. Fx at du ikke kan kræve at købe varen til den pris, der står på prissedlen. Læs mere
I Danmark skal butikker som udgangspunkt tage imod kontanter fra kl. 06.00 til kl. 22.00. Det er en dansk regel, og du kan altså ikke være sikker på, at du altid kan betale med kontanter i butikker i andre EU-lande.
Læs evt. mere om, hvad der gælder af begrænsninger i kontantbetalinger i EU på vores tyske søsterkontors hjemmeside.
I første omgang skal du klage til butikken. Husk at gøre det på skrift og så hurtigt som muligt.
Når du handler i en butik i et andet EU-land, så vil de fleste regler være, som du kender dem i Danmark. Altså minimum to års reklamationsret og ret til ombytning eller reparation af varen. Du kan godt komme ud for, at du er nødt til at betale for at sende varen retur til undersøgelse, hvis du benytter dig af reklamationsretten.
Du skal ikke betale punktafgifter af dine varer, når du selv kører til fx Sverige eller Tyskland for at handle. For visse typer af varer, er der dog begrænsninger på, hvor meget du må tage med tilbage til Danmark.
På SKATs hjemmeside kan du finde de regler der gælder, når du tager varer med til Danmark fra et andet EU-land.
Hvis du arrangerer fragt af varerne over grænsen og hjem til din bopæl, skal du betale punktafgift. Du skal selv sørge for, at punktafgiften bliver betalt.
På SKATs hjemmeside kan du se, hvordan du oplyser SKAT om dine indkøb.