Pressemeddelelse
Udenlandske hjemmesider skjuler, at deres ’ydelse’ koster penge
Flere forbrugere bliver fanget i fælder på nettet, hvor “gratis” tilbud viser sig at koste dyrt. Forbruger Europa ser en markant stigning i antallet af sager, hvor regninger og trusler kommer bag på forbrugere, der troede, de sagde ja til noget gratis.
Mange hjemmesider nøjes med at bede om navn og e-mail – hvilket får forbrugere til at tro, at produktet eller ydelsen er gratis. Kort efter lander en regning i indbakken – hurtigt forfulgt af rykkere, trusler om inkasso og retssager.
”Forbruger Europa ser en klar tendens til, at udenlandske bagmænd bevidst designer deres hjemmesider, så forbrugere ikke opdager, at de befinder sig i en købssituation. Det rammer på tværs af alt fra sundhedsvurderinger, brug af CV-skabeloner til opsigelse af medlemskaber,” siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.
Og de udenlandske virksomheder stopper ikke der:
”De udenlandske hjemmesider bruger aggressive metoder til at opkræve betaling fra forbrugerne. De sender regninger, rykkere og trusler om inkasso og retssager. Det pres får mange forbrugere til at betale på trods af, at de føler sig snydt.”
Et stigende problem
Hos Forbruger Europa oplever vi en stigende tendens til, at forbrugere får en ubehagelig overraskelse, når der pludselig dukker en uventet regning op i indbakken.
Men du skal ikke lade sig presse til at betale, hvis det sker for dig:
”Trusler om retssager og inkasso virker skræmmende, men det er vigtigt at huske, at et inkassofirma skal være på listen over godkendte, autoriserede inkassoselskaber, hvis det skal inddrive gæld i Danmark. Det er de sjældent i sådanne sager,” siger Lars Arent
Undersøg altid hjemmesiden
Udover at være dygtige til at designe hjemmesiderne, så det er svært for forbrugerne at gennemskue, at der er tale om en betalingsydelse, er hjemmesiderne også rigtig gode til at placere sig der, hvor vi i forvejen har paraderne nede.
”Ofte kommer folk ind på hjemmesiderne direkte fra sociale medier, hvor vores mindset ikke er sat op til en købssituation,” siger Lars Arent.
Vores bedste råd er: Del aldrig navn, e-mail eller betalingsoplysninger, før du har undersøgt hjemmesiden. Læs om andres oplevelser og gerne på flere platforme, som sociale medier og Trustpilot.
Gode råd, hvis du er blevet snydt på en udenlandsk hjemmeside:
- Kontakt altid Forbruger Europa, og få en vurdering af din sag.
- Skriv til virksomheden og afvis, at de har ret til betaling, hvis ikke du tydeligt blev gjort opmærksom på, at der var tale om en betalingsydelse. Gem din mail. Og stop derefter med at bruge hjemmesiden.
- Hvis du skriver via en kontaktformular, og den ikke virker, så tag et skærmbillede, der viser, at du har forsøgt. Sørg for, at man kan se dato og tidspunkt.
Gode råd til at spotte de useriøse sider:
- Undersøg hjemmesiden, før du deler nogen oplysninger – også selvom det bare er navn og e-mail.
- Læs altid om andres oplevelser på hjemmesiden. Da der kan være falske anmeldelser, er det en god idé at tjekke flere steder, for eksempel på trustpilot og sociale medier.
- Vær opmærksom på, om der er tydelige kontaktoplysninger og en fysisk adresse på hjemmesiden.
Forbruger Europas pressemeddelelser
Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.
Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.