Pressemeddelelse

Skuffede ferien? Sådan klager du

De fleste drømmer om palmesus og pool på sommerferien – men virkeligheden er nogle gange larm, lugt og lunkne løfter. Forbruger Europa guider dig gennem dine muligheder for at klage, hvis ferien ikke levede op til det, du blev lovet.

Sol, strand og afslapning er, hvad de fleste drømmer om, når de tager afsted på sommerferie. Men hvert år får Forbruger Europa henvendelser fra danskere, der har oplevet alt andet end afslapning:

”Hos Forbruger Europa får vi klager over alt fra ubrugelige pools, uventede regninger til biludlejere med kreative gebyrer. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du klager, hvis ferien ikke levede op til det, du blev lovet,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent. 

Mange ved ikke, at der er rettigheder, der beskytter dem, hvis de oplever mangler på ferien – især hvis de klager hurtigt og har dokumentationen på det rene.

Dokumentation er din bedste ven

Du kan klage over alt fra beskidte værelser, manglende faciliteter og støjgener til fejlagtige regninger og mærkelige gebyrer – men jo bedre dokumentation, jo stærkere står du:

”Tag billeder og notér, hvad der mangler eller er galt. Klag desuden altid med det samme, og mens du er på destinationen – og helst på skrift, hvis det er muligt, så du kan dokumentere, at du har klaget,” lyder rådet.

Tag også gerne screenshots, hvis du klager på skrift gennem en kontaktformular eller chatfunktion, for det er ikke altid, at du kan gå tilbage og se din historik. Gem både screenshots, mails og kvitteringer – og så er det ifølge Lars Arent en god idé at klage bredt:

Klag direkte til både rejsebureauet, hotellet, udlejeren eller evt. til bookingportalen, hvis du har booket gennem sådan én.

Sådan klager du over en pakkerejse

Hvis du har booket en pakkerejse, er du ekstra beskyttet. Der er tale om en pakkerejse, når du samtidig og til én samlet pris køber mindst to rejseydelser hos samme rejsearrangør. Typiske rejseydelser i pakkerejser er fx fly, hotelophold, billeje og større oplevelser, som fx udflugter til seværdigheder eller koncerter.

Hvis du bookede rejsen gennem et bureau, og du ikke er tilfreds med, hvordan rejsebureauet håndterede de mangler, du oplevede på ferien, så klag i første omgang til dem igen. Hvis du er utilfreds med deres svar på din klage, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Opret klage til Pakkerejse-Ankenævnet

Klager over udflugter, billeje eller andet, som du selv har tilkøbt udover pakkerejsen, skal du rette mod virksomheden og evt. bookingportalen, som du har tilkøbt det igennem. Vil de ikke hjælpe dig, kan du kontakte Forbruger Europa og få gratis hjælp.

Kontakt Forbruger Europa 

Sådan klager du over din feriebolig

Lejede du feriebolig eller et hotel, og fik du ikke det, der blev lovet i din udlejningskontrakt eller i annoncen, som du valgte boligen ud fra? Så kan du klage.

Klagen kan for eksempel dreje sig om en defekt pool eller en udsigt, der hverken bød på hav eller bjerge, som der ellers stod i beskrivelsen.

Dine rettigheder afhænger bl.a. af, hvem du har lejet boligen igennem. Hvis du har lejet den gennem en virksomhed eller et bureau, skal du klage direkte til dem og til en eventuel bookingportal. Hvis problemet ikke bliver løst, kan Forbruger Europa hjælpe dig med at klage.

Har du har lejet boligen i Danmark gennem et dansk bureau eller virksomhed, kan du klage til Ankenævnet for feriehusudlejning.

Opret klage hos Ankenævnet for feriehusudlejning

Hvis du har booket et ophold på et hotel i Danmark, kan du klage igennem Klagenævnet for Restaurant og turisme.

Opret klage til Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme

Sådan klager du over din lejebil

Havde du lejet en syv-personers bil, men fik en tre-hjuler? Eller blev der trukket flere penge fra din konto, end du havde aftalt med biludlejeren? Måske påstår biludlejeren, at du har lavet en skade på bilen, som du ikke har?

Uanset hvilken udfordring du møder i forbindelse med biludlejning, anbefaler vi, at du først klager til biludlejningsfirmaet – og helst på skrift, så du kan dokumentere din klage. Hvis ikke biludlejeren ønsker at imødekomme din klage, kan du kontakte Forbruger Europa.

Du kan også kontakte ECRCS, der hjælper med at håndtere klagesager hos mange af de større biludlejningsfirmaer.

Opret klage til ECRCS

Gode råd til din klage

• Klag altid på skrift, så du kan dokumentere din klage

• Vær konkret – og vedhæft dokumentation for det, du klager over

• Klag til den virksomhed, du har handlet med (og evt. bookingportalen)

• Søg hjælp hos Forbruger Europa eller andre, hvis du ikke kan finde en løsning med virksomheden

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se nyheder