Pressemeddelelse

Sådan gør du, hvis du får uventede regninger og trusler fra Bedresundhed.com

Mange danskere har takket ja til, hvad de troede var et gratis sundhedstjek, der så pludselig koster flere hundrede kroner. Det viser data fra Forbruger Europa.

Forbruger Europa får lige nu mange henvendelser fra danskere, der føler sig snydt af hjemmesiden bedresundhed.com. Hjemmesiden markedsfører sig via reklamer på sociale medier, hvor forbrugerne får at vide, at de kan få vurderet deres generelle sundhed ved at indtaste nogle få oplysninger om dem selv.

Det fremgår ikke af annoncerne, at det koster penge. Prisen står kun med lille skrift på hjemmesiden, man kommer ind på, hvis man scroller ned ad siden. Det lever ikke op til reglerne:

”Det skal stå klart og tydeligt, når der er tale om en betalingsydelse, så du kan træffe et bevidst valg. Og det gør der ikke i det her tilfælde,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

Undlad at betale

Forbrugerne har uden held forsøgt at komme i dialog med selskabet via den formular, som de også udfyldte, da de gav deres oplysninger. Det får mange til at overveje, om de skal betale. Men her er svaret ifølge Lars Arent klart:

Du er ikke forpligtet til at betale for den ”ydelse”, som hjemmesiden leverer, når de ikke lever op til reglerne. Meget tyder også på, at det, de leverer, er helt uden værdi, da forbrugerne ikke får en vurdering, de kan bruge til noget, og nogle får den slet ikke.

Forbruger Europa anbefaler, at du lader være med at betale, selvom der kommer trusler om inkasso, men skriver til selskabet bag hjemmesiden, at du er uenig i deres krav og ikke vil betale. Du kan skrive til dem via deres kontaktformular på hjemmesiden. Hvis ikke du kan sende beskeden, så tag et screenshot af din besked, og gem det. Hent en skabelon til din besked her

Undlad at betale, selvom de presser på

Virksomheden forsøger at få dig til at betale ved at sende mails og inkassotrusler i en lind strøm. Men du skal ikke lade dig presse:

"Du skal ikke blive nervøs pga. inkassokravet. Virksomheden må ikke blive ved med at sende dig regninger eller sætte gebyrer på, når du skriftligt har gjort dem opmærksom på, at du ikke er enig i deres krav. Derfor kan de ikke sende dig til inkasso. Vi kender heller ikke til tilfælde, hvor de har gjort alvor af deres trusler," siger Lars Arent.

Gode råd, hvis du føler dig snydt af Bedresundhed.com

  • Lad være med at betale, selvom de sender regninger og truer med inkasso.
  • Kontakt selskabet via deres kontaktformular og oplys, at du ikke er enig i deres krav. Hvis du ikke kan sende din besked, så gem dokumentationen for, at du har forsøgt. Hent en skabelon her
  • Er du i tvivl? Kontakt Forbruger Europa, og få en vurdering af din sag. 

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se nyheder