Pressemeddelelse
Ferie på skinner? Kend dine rettigheder, når du rejser med tog
Sol, storby og strandliv venter forude – og flere vælger toget som et grønt alternativ til bilen eller flyet. Vi hjælper dig med at få styr på dine rettigheder, inden du står på.
Togrejser bliver stadig mere populære blandt feriehungrende danskere, der vil kombinere bæredygtighed, sommerferie og oplevelser på skinner. Men hvad gør du egentlig, hvis toget er forsinket eller aflyst? Vi anbefaler, at du sætter dig ind i dine rettigheder, før du sætter dig til rette i sædet og ser landskabet glide forbi.
“Med lidt planlægning og viden om rettighederne er du bedre rustet til at håndtere ændringer, forsinkelser og aflysninger. Så kan du bedre nyde rejsen med ro i maven,” siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.
Det skal du vide, før du hopper ombord
Når du rejser med tog i Europa, er du beskyttet EU-regler, der sikrer dig ret til hjælp og kompensation i tilfælde af problemer. Men de konkrete vilkår kan variere mellem selskaber og billetter, så tjek altid detaljerne for netop din afgang. Du kan nemlig være bedre beskyttet i tilfælde af forsinkelse eller aflysning, end du er med de rettigheder, der gælder i forvejen.
Som togpassager er det en god idé, at du sætter dig ind i billetvilkårene, især hvis du skal skifte tog undervejs. Har du flere enkeltbilletter, står du selv med ansvaret, hvis noget går galt. Med én gennemgående billet er du bedre beskyttet, hvis noget ikke går efter planen.
Har du flere skift, er det derfor en god idé at være opmærksom på, hvilken type billet, som du har købt: Ved gennemgående billetter er togselskabet ansvarlig, hvis du fx bliver forsinket på vej til Hamborg, og ikke når dit næste tog, mens det er dit eget ansvar at komme videre, hvis du har købt flere enkeltbilletter.
Hvis noget går galt: Dine rettigheder ved forsinkelse og aflysning
Er dit tog mere end 1 time forsinket? Så skal togselskabet tilbyde dig enten:
- Fuld refundering af billetten
- Ombooking til en tilsvarende rejse
Du har også ret til:
- Gratis forplejning (fx måltider eller snacks)
- Overnatning, hvis du ikke kan komme videre samme aften
Har du ikke fået en alternativ rejse inden 100 minutter, må du selv købe en tilsvarende billet og få pengene refunderet bagefter.
Kompensation for forsinkelse
Hvis du vælger at vente på toget og fortsætte den originale rejse, kan du have krav på:
- 25 % af billettens pris, hvis forsinkelsen er 1-2 timer
- 50 % af billettens pris, hvis forsinkelsen er over 2 timer
Husk at gemme billetter, kvitteringer og eventuelle beskeder fra togselskabet – de kan være afgørende, hvis du senere skal klage.
Sådan klager du
Hvis du ikke er tilfreds med din rejse, bør du først klage til togselskabet. Hvis det ikke fører til en løsning, findes der en række andre klageinstanser, og hvilken du skal bruge, afhænger af, om togselskabet er dansk eller ej.
Hvis togselskabet er dansk, så kan du sende din klage til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Opret klage hos Ankenævnet for Bus, tog og metro
Hvis togselskabet er fra et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.
Læs mere om dine rettigheder på togrejser
Gode råd, når du rejser med tog:
• Undersøg hvilke vilkår, der gælder for din rejse inden afgang.
• Undersøg, om pladsbilletter er nødvendige, og vær opmærksom på, at der kan være ekstra omkostninger. Tjek også, hvor meget bagage, du må have med.
• Planlæg din rejse med en passende tidsbuffer. Hvis du selv sammensætter rejsen med enkeltbilletter, skal du sikre, at der er tilstrækkelig tid mellem togskiftene. Det er som udgangspunkt dit ansvar at nå forbindelserne.
• Kontakt togpersonalet ved forsinkelser. Hvis din togrejse bliver forsinket, kan togpersonalet hjælpe med information om alternative muligheder, såsom togbusser eller andre afgange. De kan også hjælpe dig med at dokumentere forsinkelsen.
Forbruger Europas pressemeddelelser
Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.
Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.