Pressemeddelelse

Black Friday og jul: Fupbutikker fanger din opmærksomhed på sociale medier

De fleste netbutikker efterlever markedsføringsloven, men der er nogle, som går over grænsen. Og op mod Black Friday og jul skruer utroværdige netbutikker ofte også op for deres markedsføring på sociale medier. Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer derfor forbrugerne til at undersøge, hvem de handler med, før de klikker køb.

Når julegaver og Black Friday-tilbud blinker i strømmen af opslag på sociale medier, er det nemt at lade sig lokke af gode priser og hurtige køb. Men netop derfor kan der være større risiko for at blive snydt af falske og utroværdige hjemmesider, der annoncerer på sociale medier. Sådan lyder meldingen fra Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

”I over 30 procent af Forbruger Europas sager om snyd på nettet, har forbrugerne set annoncen på sociale medier. Det er et oplagt sted for markedsføring – både for de troværdige og utroværdige netbutikker. Derfor er det ekstra vigtigt at være kritisk, før du klikker køb”, siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.

Når paraderne er nede

Ifølge Lars Arent bliver mange snydt, fordi de handler impulsivt, når de scroller gennem sociale medier:

”Når vi er på sociale medier, er det ofte med andre formål end at handle. Vi bliver fristet i farten, og købsprocessen er kort. Ofte klikker man direkte fra annoncen til betalingen – uden at undersøge hjemmesiden først”.

Se, hvad andre siger

Ifølge Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan du undgå mange problemer, hvis du tjekker andres erfaringer med hjemmesiden, inden du handler.

”Utroværdige netbutikker bruger ofte professionelle annoncer og falske anmeldelser for at fremstå troværdige. En hurtig søgning på virksomhedens navn sammen med ord som ”svindel”, ”erfaring” eller ”anmeldelser” kan give et godt fingerpeg om, hvad du kan forvente”, siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hun opfordrer til, at du undersøger, hvor virksomheden hører hjemme.

”Handler du med en virksomhed uden for EU, kan du ikke være sikker på, at du kan gøre dine forbrugerrettigheder gældende over for virksomheden – også selvom den markedsfører sig mod EU. Det er derfor en god idé at tjekke, hvor virksomheden har base, før du klikker på købsknappen”, siger hun.

”Vi ser hvert år, at mange forbrugere mister penge på falske tilbud og abonnementer, som begynder med en annonce på sociale medier. Derfor er vores vigtigste budskab: Stop op, og undersøg, hvem du handler med – særligt i Black Friday- og juleperioden, hvor særligt mange handler”, afslutter Lars Arent.


FAKTA 1: Svindelsagerne starter ofte via sociale medier

  • I over 30 procent af Forbruger Europas sager om snyd på nettet, har forbrugerne set annoncen på sociale medier.
  • Det kan eksempelvis være sager, hvor forbrugerne ikke har været klar over, at de samtidig med købet skrev sig op til et abonnement. 
  • Det kan også være hjemmesider, som syner danske, men som i virkeligheden er baseret uden for EU, hvor de europæiske forbrugerrettigheder ikke beskytter. 

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa

FAKTA 2: Gode råd: Sådan undgår du at blive snydt på sociale medier

  • Læs andres erfaringer. Søg på virksomhedens navn på sociale medier eller anmeldelsessider som Trustpilot.Tjek, hvem du handler med. Seriøse virksomheder vil have en adresse, der er nem at finde.
  • Tjek evt. adressen i Google Maps, så du kan se, om det ligner en troværdig virksomhed.
  • Vær opmærksom på brug af cases og billeder - de kan være AI-generede.
  •  Tag screenshots. Gem dokumentation af annoncen og købsbetingelserne – især hvis noget går galt.
  • Tjek, om webshoppen ligger i EU. Det er afgørende for dine rettigheder som forbruger, og du har mulighed for at få hjælp hos Forbruger Europa, hvis noget ikke går efter planen.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se nyheder