Pressemeddelelse
Forbruger Europa advarer: Pas på reklamer, der tilbyder sundhedstjek på sociale medier
Mange danskere er røget i fælden og har takket ja til, hvad de troede var et gratis sundhedstjek, der så pludselig koster flere hundrede kroner. Det viser data fra Forbruger Europa.
Forbruger Europa får lige nu mange henvendelser fra personer, der føler sig snydt af hjemmesiderne Sundhedsassessor eller Sundhedstjek. Hjemmesiderne markedsfører sig via reklamer på sociale medier, hvor forbrugerne får at vide, at de kan få vurderet deres generelle sundhed ved at indtaste nogle få oplysninger om dem selv.
Det fremgår ikke af annoncerne, at det koster penge. Prisen står kun på den hjemmeside, man kommer ind på med lille skrift, hvis man scroller ned på siden.
Og det lever ikke op til reglerne:
”Det skal stå klart og tydeligt, når der er tale om en betalingsydelse, så du kan træffe et bevidst valg. Og det gør der ikke i det her tilfælde,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.
Undlad at betale
Forbrugerne har uden held forsøgt at komme i dialog med selskaberne via den formular, som de også udfyldte, da de gav deres oplysninger. Det får mange til at overveje, om de skal betale. Men her er svaret ifølge Lars Arent, klart:
Du er ikke forpligtet til at betale for den ”ydelse”, som hjemmesiderne leverer, når de ikke lever op til reglerne. Meget tyder også på, at det, de leverer, er helt uden værdi, da forbrugerne ikke får en vurdering, de kan bruge til noget, og nogle får den slet ikke.
Forbruger Europa anbefaler, at du lader være med at betale, selvom der kommer trusler om inkasso, men skriver til selskabet bag hjemmesiden, at du er uenig i deres krav og ikke vil betale. Du kan skrive til dem via deres kontaktformular på hjemmesiden. Hvis ikke du kan sende beskeden, så tag et screenshot af din besked, og gem det.
Presser forbrugere til at betale
Virksomhederne presser forbrugerne med inkassotrusler, mails og breve i en lind strøm. Men du skal ikke lade dig presse:
"Du skal ikke blive nervøs pga. inkassokravet. Virksomheden må ikke blive ved med at sende dig regninger eller sætte gebyrer på, når du skriftligt har gjort dem opmærksom på, at du ikke er enig i deres krav. Derfor kan de ikke sende dig til inkasso. Vi kender heller ikke til tilfælde, hvor de har gjort alvor af deres trusler," siger Lars Arent.
Gode råd, hvis du er blevet snydt ’Sundhedsassessor.com’ eller ’Sundhedstjek.com’:
- Kontakt Forbruger Europa, og få en vurdering af din sag
- Lad være med at betale, selvom de sender regninger og truer med inkasso
- Kontakt selskabet via deres kontaktformular, og oplys, at du ikke er enig i deres krav. Hvis du ikke kan sende din besked, så gem dokumentationen for, at du har forsøgt
Hvis du er blevet snydt af hjemmesiderne og gerne vil have vurderet din sag, er du velkommen til at kontakte Forbruger Europa.
Forbruger Europas pressemeddelelser
Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.