Pressemeddelelse

Forbruger Europa advarer Forbrugerombudsmanden – Højeste antal sager i mange år

Forbruger Europa har modtaget mere end 300 klager mod den hollandske virksomhed ByMétis Cancellations B.V. Det er det største antal klager mod den samme virksomhed i mange år. Det har fået Forbruger Europa til at sende en officiel advarsel til Forbrugerombudsmanden og EU-Kommissionen.

ByMétis Cancellations B.V. (ByMetis) siger, de vil opsige dit medlemskab – mod betaling. Du udfylder en formular, og så sender de et opsigelsesbrev med posten til den virksomhed, hvor du ønsker at opsige medlemskabet. Men ByMetis melder hus forbi, hvis opsigelsen ikke bliver gennemført, og det er ikke tydeligt for forbrugerne, hvad ydelsen egentlig dækker over:

”Hos Forbruger Europa har vi modtaget et opsigtsvækkende højt antal klager mod virksomheden ByMetis. Vi har derfor løbende vurderet hjemmesiden og den ydelse, som de tilbyder, og det er vores vurdering, at deres forretningsmodel og den måde, de markedsfører sig på, er problematisk,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

Manglende transparens

Forbrugernes oplevelser med ByMetis varierer, men der er en gennemgående tendens, og det er, at de føler sig snydt på grund af manglende gennemsigtighed:

”I nogle sager er forbrugerne simpelthen ikke er klar over, at de havnede på ByMetis’ hjemmeside og ikke på den hjemmeside, hvor de gerne vil opsige deres medlemskab. I andre sager vidste de ikke, at det kostede penge, og så er der dem, der ikke er klar over, hvad det egentlig er, ByMetis tilbyder. Reglerne er meget klare her – en forbruger må ikke være i tvivl om, hvad der købes, og hvad det koster. Og det mener vi ikke, ByMetis lever op til,” siger Lars Arent.

Mange opkrævninger

Udover tvetydig kommunikation på hjemmesiden bruger ByMetis også aggressive metoder til at få forbrugerne til at betale:

”Vi har talt med virkelig mange, der oplever et voldsomt pres fra ByMetis, når det kommer til at betale. Først sender ByMetis en faktura på e-mail, og forbrugerne får derefter hyppigt nye opkrævninger og bliver truet med retssager, selvom de har gjort opmærksom på, at de ikke er enige i kravet, præcis som de skal. Herefter er det nemlig ByMetis opgave at bevise, at de har informeret forbrugerne tydeligt, og at de i øvrigt overholder reglerne.”

Problematisk for både virksomheder og forbrugere

Helt generelt mener Forbruger Europa, at ByMetis’ forretningsmodel er problematisk både for forbrugere og virksomheder.

ByMetis tager intet ansvar for, om medlemskabet reelt bliver afbrudt. Deres eneste ydelse består i at sende et opsigelsesbrev fra Holland, og de tager ikke engang ansvar, hvis brevet ikke kommer frem til modtageren.

Også andre forhold giver anledning til bekymring:

Forbruger Europa vurderer blandt andet, at Bymetis ikke oplyser korrekt om forbrugernes ret til at fortryde. Desuden kan alle udfylde formularen på hjemmesiden uden at skulle legitimere, hvem de er. Konceptet kan derfor let misbruges til at chikanere andre ved at indsende formularen – uden at ByMetis validerer formular eller oplysninger. Det kan måske være en af årsagerne til, at Forbruger Europa også har fået henvendelser fra flere, der fortæller, at de aldrig har besøgt hjemmesiden og udfyldt formularen eller opsagt et medlemskab, men alligevel modtager opkrævninger.  

”Hvis ByMetis sender et opsigelsesbrev til en virksomhed med navnet på en forbruger, kan virksomheden ikke være sikker på, at det rent faktisk er deres kunde, der står bag opsigelsen. Derfor kan virksomheden med rette vælge at afvise brevet, hvilket betyder, at ByMetis service’ er uden værdi,” siger Lars Arent. 

Nordisk problem

Det er ikke kun danske forbrugere, der klager over ByMetis. I Sverige har den svenske Forbruger Europa-myndighed fået mere end 400 klager, og i Finland er de nu oppe på 70 klager. 

Føler du dig snydt af ByMetis?

Det er vigtigt, at du skriftligt fx i en e-mail gør Bymetis opmærksom på det, hvis du ikke mener, de har ret til at kræve betaling for at sende et opsigelsesbrev på dine vegne. Bed samtidig Bymetis om dokumentation for, at du har lavet en aftale med dem.

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.