Nyheder

Johnny blev presset til at betale for en ekstra forsikring

Da Johnny og hans kone, Jane, ankom til Malaga Lufthavn, var alt nøje planlagt. De havde booket en lejebil hjemmefra og tegnet en forsikring gennem udlejningssiden. Alligevel endte de med at betale over 2500 kr. ekstra for en forsikring, de ikke havde brug for.

Da Johnny og Jane skulle 16 dage til Spanien, ville de gerne leje en bil på rejsen. De undersøgte alt hjemmefra og fandt et godt tilbud på en udlejningsbil. De bestilte både bil og tilhørende forsikring, så alt skulle gå nemt, når de ankom på deres ferie. Forsikringen bestilte de gennem udlejningssiden.

“Vi havde papirerne i orden og forsikringen klar. Alligevel pressede udlejer på med, at vi skulle købe endnu en forsikring. Vi blev fanget i en fælde,” fortæller Johnny.

Fik at vide de skulle sige nej

Johnny havde været i kontakt med udlejningssiden inden afrejse og fået at vide, at de blot skulle afvise den spanske biludlejer, hvis de forsøgte at sælge ham en ekstra forsikring. Alligevel endte parret i en lang diskussion ved skranken i Malaga, hvor personalet nægtede at udlevere nøglerne, hvis Johnny ikke tilkøbte en forsikring.

“Vi forsøgte at forklare, at vi havde forsikringer, men de ville ganske simpelt ikke udlevere nøglerne til bilen, hvis vi ikke tegnede en forsikring på enten 345 euro eller 950 euro,” forklarer han.

Jane spurgte, om de 950 euro var et depositum, som de ville få tilbage, når de afleverede bilen, hvilket udlejeren ikke ville svare på. Efter en times diskussion valgte de at betale det lavere beløb på 345 euro – hvilket stadig var mere, end de havde betalt for bilen i første omgang.

Dårlig start på ferien

Det, der skulle have været en nem og hurtig afhentning, blev i stedet en frustrerende start på ferien – og Johnny følte sig tvunget til at betale for noget, han allerede havde.

“Vi var trætte og pressede, så til sidst betalte vi bare. Vi troede, vi kunne få pengene tilbage, når vi kom hjem igen. Vi har fundet ud af efterfølgende at vi skulle have skrevet under og tilføjet ordene ’under protest’,” siger han.

Parret følte ikke, at de havde noget valg: Hvis de sagde nej til forsikringen, fik de ingen bil – og hvis de bookede en ny, ville de miste de penge, de allerede havde betalt for at leje bilen.

Et problem for mange

Johnny er langt fra den eneste, der har oplevet pres for at tegne ekstra forsikringer ved afhentning af lejebiler i udlandet. Forbruger Europa modtager mange henvendelser med lignende oplevelser, hvor biludlejere ikke anerkender de forsikringer, der er tegnet på forhånd. Det oplevede Johnny og Jane også på ferien:

Der stod mange andre i kø, som havde samme oplevelse. Det er jo tydeligvis et udbredt problem, og det er drønirriterende.

Parret fik dog senere refunderet det oprindelige beløb for den første forsikring – 180 euro – som udlejningssiden anerkendte var overflødig, når der var betalt for en ny. Det var dog ikke muligt at få refunderet den dyre ekstraforsikring, så nu vil de gerne advare andre, der skal leje bil på ferien.

 

GUIDE: Til billeje i udlandet

Læs lejeaftalen grundigt, før du skriver under. Læg især mærke til, hvad lejeaftalen skriver om:

  • Ekstraudgifter, som du kan komme til at betale for ud over billejen. Det kan fx være parkeringsbøder, kørsel i miljøzoner og lignende.
  • Forsikringer: Hvor stor er selvrisikoen? Hvilke forsikringer omfatter lejeaftalen? Undersøg, om du allerede selv har de forsikringer, du har brug for.
  • Kørsel i flere lande: Nævner aftalen restriktioner i forhold til det? Har du brug for det?
  • Føreren af bilen: Ofte er det et krav, at føreren er til stede, når bilen udleveres, og der kan være krav om, at føreren betaler for billejen.

Hvis du bliver tvunget til at betale ekstra for en forsikring eller skrive under på noget, du ikke er enig i, for at få udleveret nøglerne til lejebilen, så skriv “under protest” ved din underskrift - så står du stærkere, hvis du vil klage efterfølgende.

Medbring et internationalt kreditkort som fx Mastercard eller Eurocard:

  • Hvis dit kreditkort har tilknyttet en rejseforsikring, så sørg for at betale billejen med det kort.

Tag billeder og video af bilen fra alle sider, når du henter og afleverer den.

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve