Nyheder

Dorthe fik kompensation for flyforsinkelse trods ’ekstraordinære omstændigheder’

Dorthes fly var næsten 21 timer forsinket. Flyselskabet forklarede forsinkelsen med ’ekstraordinære omstændigheder’, men Dorthe kontaktede Forbruger Europa og fik den kompensation, hun havde krav på.

Da Dorthe skulle hjem fra Katowice i Polen, blev hendes fly så forsinket, at hun først kom hjem dagen efter.

“Vi blev lukket ind i boardingområdet og ventede, men pludselig stod der på skærmene, at flyet først ville afgå næste eftermiddag. Vi havde allerede ventet i flere timer, og det var tæt på midnat,” fortæller Dorthe.

Sparsomme informationer og lange ventetider

Flyselskabet forklarede, at forsinkelsen skyldtes tekniske problemer, og at det var en ekstraordinær omstændighed - dvs. situationer, som flyselskabet ikke kan kontrollere eller nå at reagere på, og derfor behøver de ikke at udbetale kompensation.

Dorthe var træt, og hun valgte at tage en taxa til et hotel og betale for overnatningen af egen lomme – selvom hun ikke var sikker på, om hun ville få pengene tilbage senere hen. Der var nemlig ventetid på flere timer, hvis flyselskabet skulle tildele hende et hotelværelse på deres regning.

Da hun ankom til lufthavnen dagen efter, var hendes boardingkort udløbet, og hun måtte i stedet blive lukket manuelt ind. Heldigvis kom hun med flyet hjem, men sagen var langt fra slut.

Afvist af flyselskabet

Dorthe kontaktede flyselskabet og fik dækket sine udgifter til hotel, mad og transport. Men hun fik afslag på kompensation for selve forsinkelsen og fik at vide, at hun ikke kunne henvende sig igen.

”Jeg havde slet ikke mulighed for at have en dialog, for den eneste kontakt var gennem en formular på hjemmesiden. For mig bliver det også bare principielt med de 250 euro, som jeg havde krav på,” siger hun.

Dorthe kontaktede Forbruger Europa, som hjalp hende med at kontakte flyselskabet. Og det betalte sig, for flyselskabet kunne ikke bevise, at der var tale om såkaldte ekstraordinære omstændigheder:

Efter et stykke tid modtager jeg endelig penge fra flyselskabet. Så min mavefornemmelse om, at de bare forsøgte at spise mig af med forklaringen om usædvanlige omstændigheder holdt stik, for de kunne ikke bevise det.

”Få det, du har krav på”

Dorthe vil gerne dele sin historie, for at andre i hendes situation ved, hvad de har krav på og ikke accepterer mindre.

“Jeg synes andre skal være opmærksomme på det, for det kræver jo nogle ressourcer at klage og holde ved, og mange accepterer måske bare et afslag,” siger Dorthe.

Hvis dit fly bliver aflyst pga. en ekstraordinær omstændighed, kan det være en god idé at bede flyselskabet om dokumentation. Hvis du ikke får det, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa, og så kan vi undersøge sagen. Du kan oprette en klage hos os HER

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve