Nyheder
Bent overså et brev fra Italien – det blev en dyr køretur
Da Bent lejede bil på sin ferie i Norditalien, havde han ikke regnet med, at et hurtigt smut til byen Lucca ville ende med en regning – og at den først ville komme et år senere.
"Det stod på italiensk, så vi kørte igennem porten og ind i byen.”
Bent og hans kone bemærkede godt det italienske skilt, da de kørte gennem byporten til Lucca, men de tænkte ikke nærmere over det. Det viste sig, at skiltet markerede indkørslen til en såkaldt ZTL-zone – et område i mange italienske byer, hvor kun beboere og særligt tilladte biler må køre. Overtrædelser medfører som regel en bøde – men regningen kan lade vente på sig.
Lang forældelsesfrist
Først et år efter hjemkomsten modtog Bent et brev med en bøde for ulovlig kørsel i en ZTL-zone. Og fordi brevet kom så lang tid efter, betragtede han brevet som en rykker med ekstra gebyr og ikke det egentlige bødekrav. Trods skriftlig indsigelse, som myndighederne i Italien ikke reagerede på, kom der efterfølgende nye breve med yderligere krav, som Bent undlod at betale.
Men selvom det kan være svært at huske ferieoplevelser fra sidste år, har de italienske myndigheder ret til at opkræve betaling længe efter, siger jurist i Forbruger Europa, Anders Rantzau Lundgreen:
I Italien er forældelsesfristen for trafikale forseelser op til ti år. Vi har set sager, hvor danskere har fået bøder mange år efter ferien. Det gør desværre ikke kravene ugyldige. Hvis du ikke mener, at du har kørt der, har du ret til at bede om dokumentation.
Reagér med det samme
Bent fik hjælp af Forbruger Europa til at få overblik over sagen og sine muligheder, men måtte i sidste ende betale både bøde og gebyrer, der var kommet på, fordi han ikke havde betalt i første omgang. Han endte derfor med at betale langt mere, end han havde behøvet. Han anbefaler derfor andre til at handle i en lignende situation:
"Brevene skal tages seriøst. Og det kan være en god idé at søge hjælp hos Forbruger Europa, hvis du har svært ved at gennemskue, hvad regningen dækker over, eller du er i tvivl om dine rettigheder. Så ender du forhåbentlig med at komme af med færre penge, end jeg gjorde."
Gode råd, hvis du får en regning for kørsel i miljøzoner:
- Betal, hvis kravet er dokumenteret: Vi anbefaler, at du betaler, hvis firmaet kan dokumentere, at du har kørt i miljøzonen. Ellers risikerer du ekstra omkostninger og potentielt en retssag. Kravet er først forældet efter ti år.
- Skriv til inkassofirmaet, der sender regningen, hvis du er uenig i opkrævningen: Hvis du mener, at kravet er forkert – fx fordi du allerede har betalt eller ikke ejede bilen på det pågældende tidspunkt – skal du skrive til dem. Så er det deres opgave at dokumentere, at det var dig, der kørte i bilen.
- Søg hjælp ved uenighed: Hvis du og inkassofirmaet ikke kan nå til enighed, kan du kontakte Forbruger Europa for vejledning og hjælp til, hvordan du bedst håndterer sagen.
Gode råd til bilkørsel i udlandet:
- Tjek færdselsreglerne hjemmefra: Reglerne kan variere meget mellem lande. FDM har lavet en vejledning.
- Søg om miljøzonetilladelser inden afrejse: Mange zoner kræver registrering eller køb af klistermærker.
- Vær opmærksom på skilte: Skiltene kan være på lokalsprog og kan variere selv i det samme land.
Forbruger Europa får mange henvendelser fra danskere, der har oplevet det samme som Bent. Hvis du modtager en opkrævning for kørsel i udlandet, er du altid velkommen til at kontakte os.
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.
Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.