Nyheder

Aflyst fly: Fik pengene retur efter to år

Da covid-19 satte en stopper for Peter Kandrups rejseplaner, var det ikke helt ligetil at få pengene igen. Han endte med at blive sendt rundt i en spiral mellem flyselskab, bookingportal og rejsebureau.

To år og lidt mere. Det var, hvad det tog for Peter Kandrup at få sine penge igen, efter han blev nødt til at aflyse sin ferie til Bali pga. restriktioner i forbindelse med covid-pandemien. Han valgte, at han gerne ville have pengene igen, og han var tålmodig, da han godt vidste, at flyselskaberne var under pres, og at omstændighederne var mere eller mindre ekstreme.

Men efter seks måneder måtte der godt snart ske noget: Han havde både kontaktet forsikringen og rejsebureauet, der skulle udbetale pengene, men de var svære at få fat i, og kommunikation var derfor ret begrænset. Han havde dialog med et selskab, men fordi flyet var eget af et andet selskab, var de også inde over. 

Peter Kandrup havde derfor gang i fire korrespondancer, der alle sagde noget forskelligt:

"Jeg skrev fra den ene til den anden til den tredje. Det var mentalt krævende og ret komplekst at gennemskue," siger han.

"Jeg troede, jeg vidste, hvem jeg handlede med"

Før han skulle have refusion havde Peter Kandrup ikke skænket det en tanke, at det ikke var billetformidleren, han handlede med, men i stedet et andet rejsebureau, han ikke kendte på forhånd: Han googlede dem, og de havde ikke fået de bedste anbefalinger. Derimod var der mange frustrerede anmeldelser, hvor andre stod i en situation, der virkede meget velbekendt for Peter Kandrup. Ifølge jurist i Forbruger Europa, Anna Præcius Lunde, er det ikke en ny problemstilling: 

Peters sag siger noget om, hvor svært det kan være at navigere i for forbrugerne, når der pludselig er mange forskellige aktører i spil. Det kan være en af ulemperne, når man køber rejser via en formidler.

Udbetaling af penge

I starten af 2022 var sagen ikke kommet længere. Derfor tog Peter Kandrup kontakt med Forbruger Europa. Nu har han fået udbetalt 21.390kr., og er glad for, at sagen endelig er afsluttet, men den har også ændret måden, hvorpå han køber rejser fremadrettet:

"Jeg er glad for Forbruger Europas indsats i denne sag, og jeg er lettet over, at jeg nu kan parkere den. Nu bruger jeg formidlerne til at finde rejsen, men bagefter går jeg ind på flyselskabets hjemmeside og køber billetten. Så ved jeg, hvem det er, jeg handler med, og ved, hvor jeg skal gå hen, hvis der opstår problemer."

Læs mere om dine rettigheder i forbindelse med flyrejser

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.