Nyheder

Advarer andre billejere mod at skrive under

Birger og hans kone havde forudbetalt en lejebil i Malaga. Da de skulle hente bilen, kunne de ikke få den udleveret før, han betalte et såkaldt depositum og skrev under på en spansk kontrakt. Nu advarer han andre rejsende mod det samme.

I sommer satte Birger og hans kone kursen mod Malaga med venner og familie under armen. Inden afgang havde Birger bestilt og forudbetalt for en bil via en bookingportal. Men da han skulle hente bilen i lufthavnen, krævede biludlejeren et depositum på omkring 2500 kr., som de sagde, han ville få tilbage, når han afleverede den igen. Og så fik han stukket en spansk lejekontrakt i hånden, som han skulle underskrive. Det gjorde han, og inden den rejseglade gruppe nåede hen til selve lejebilen, var pengene allerede trukket på kontoen.

Da de afleverede bilen retur, fik de at vide, at pengene ville blive overført til hans konto. Det gjorde de også – bare ikke hele beløbet. Han fik 900kr. tilbage, men hvad med de resterende penge?

"Jeg skrev til både udlejningsportal og udlejningsfirma flere gange, men jeg fik intet svar. Når jeg kom igennem til deres kundeservice, lagde de på," forklarer han og fortsætter:

"Jeg føler mig simpelthen så dum. Samtidig er jeg virkelig gal. Da jeg kom hjem og googlede udlejningsfirmaet, kunne jeg jo godt se, at de fik skarp kritik."

Han kontaktede sin bank for at høre, om de kunne hjælpe: Desværre var der gået for lang tid siden, at han havde betalt beløbet, så de kunne ikke gøre noget.

Over-forsikring

I den spanske kontrakt har Birger skrevet under på, at han betaler en forsikring til omkring 1500 kr. på trods af, at han allerede havde betalt for forsikring, da han lejede bilen via udlejningsportalen. Det er ifølge jurist i Forbruger Europa, Claudia Lander Selck, ikke ualmindeligt: 

"Vi ser ofte, at billejere ender med at betale dobbeltforsikring, fordi de netop - som i dette tilfælde - bliver pålagt en ekstra betaling, når de skal hente lejebilen. De ender i situationen med at skrive under på en kontrakt, hvor de ikke kender de konkrete detaljer – ofte fordi kontrakten er på et sprog, de ikke forstår. Det er der nogle biludlejere, der tjener godt på."

Underskriften fanger

Birger kontaktede Forbruger Europa for at få hjælp, men fordi han havde skrevet under på kontrakten, kunne vi ikke hjælpe ham på bagkant.

"Når forbrugeren har skrevet under på en kontrakt med biludlejeren om fx køb af ekstra-forsikringer, kan vi ikke gå videre med et krav over for udlejningsvirksomheden. Det er altid frustrerende, når vi ikke kan hjælpe forbrugere, der jo i bund og grund har gjort alt efter bogen: De har forudbestilt og betalt for en bil med forsikring og ender alligevel med at blive snydt. Derfor håber jeg, at vi kan klæde endnu flere billejere på, så de sørger for at undersøge anmeldelserne, inden de bestiller bilen og husker at læse kontrakten. Hvis den er på et andet sprog, kan det være en god idé at bede om at få den på fx engelsk," siger Claudia Lander Selck.

Og Birger ville også ønske, at han kendte til de udfordringer, der kan være i forbindelse med billeje, inden han rejste. Derfor advarer han nu andre:

Undersøg firmaerne FØR, du rejser, og sæt dig ind i, hvad du skal være opmærksom på. Og lad være med at skrive under på noget i en kontrakt, du ikke forstår. Det vil jeg i hvert fald ikke gøre i fremtiden.

Få flere tips til billejen

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.