Nyheder
Nye EU-regler om geoblokering: Forstå, hvad det betyder for dig
Fra den 3. december 2018 gælder nye EU-regler mod geoblokering. Men hvad er geoblokering, og hvad betyder det for dig? Bliv klogere på, hvilke nye muligheder du får, og få tips til, hvordan du undgår at komme galt afsted med de nye regler.
Med de nye regler om geoblokering åbnes en række nye muligheder for forbrugerne, når de skal handle på nettet. Formålet med reglerne er at sikre, at europæiske forbrugere ikke diskrimineres på baggrund af deres geografiske placering, når de handler på nettet.
Forbruger Europa er det danske forbrugerkontaktpunkt for de nye regler.
Nye muligheder for europæiske forbrugere
Reglerne betyder, at du som forbruger i en vis grad kan ”shoppe som en lokal”.
Med de nye regler er det ulovligt for sælgere i de andre EU-lande at udelukke dig fra at købe deres varer online eller få adgang til deres webshop, udelukkende fordi du bor i Danmark. Det er også ulovligt at ”re-route” (omdirigere) dig til en dansk version af deres webshop uden dit samtykke.
Efter den 3. december har du ret til for eksempel at handle på en tysk sælgers tyske side i stedet for at blive omdirigeret til en dansk version. Derved kan du købe til tyske priser,fortæller Lars Arent.
Gælder både varer og tjenester
De nye regler gælder både når du køber varer og tjenester.
For digitale tjenester, såsom online lagringstjenester, firewalls eller webhosting, er det fremover ulovligt for den erhvervsdrivende at have forskellige vilkår, alt efter, hvor du har bopæl, hjemsted eller hvilken nationalitet, du har.
Det samme gør sig gældende for tjenester, som udføres dér, hvor den erhvervsdrivende har virksomhed, f.eks. biludlejning, hotelleje, billetter til oplevelser m.m..
I praksis betyder det for eksempel at en biludlejer i EU ikke kan tvinge dig til at leje bilen på den danske side, hvis du kan se, det er billigere at leje en bil på feriedestinationen på en af selskabets andre sider.
Flere muligheder – mere ansvar
Der er dog et par punkter, man skal være opmærksom på som forbruger med de nye regler:
- Pligt til at sælge, men ikke levere – det er du selv ansvarlig for
Hvis fx en spansk sælger kun vil levere i Spanien, er det helt lovligt. Der er nemlig ikke noget krav om, at sælgeren skal levere til Danmark. I så fald må du som forbruger selv sørge for at få varen transporteret hjem. Vær derfor opmærksom på, hvad transportøren er ansvarlig for, og om du selv har en risiko i forbindelse med transporten.
- Shop som en lokal – forstå betingelserne som en lokal
Hvis du vælger at ”shoppe som en lokal”, så handler du også på lokale vilkår. Der kan være nogle aftale- eller betalingsvilkår hos fx en tysk onlineshop, som er anderledes end dem, du er vant til. Vær derfor opmærksom på, om du forstår aftalebetingelserne for dit køb – også når de er på et andet sprog.
- Hold øje med specifikationerne
Hvis du køber fx elektriske produkter i et andet EU-land, er det vigtigt, at du er sikker på, at specifikationerne passer til danske forhold. Tjek fx, at stikket passer i danske stikkontakter.
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.