Jeg skal sejle med færge som del af en pakkerejse – men færgen aflyses. Hvem skal jeg klage til?

Hvis en ændring i pakkerejsen – fx en aflysning eller ombooking – ikke passer dig, skal du selv hurtigst muligt kontakte rejsebureauet og klage. Du kan samtidig klage til transportselskabet. Det er en god idé at klage skriftligt og så hurtigt som muligt, så du kan dokumentere, at du har klaget.

EU’s direktiv om pakkerejser giver dig en række rettigheder, når du køber en pakkerejse hos et rejsebureau eller en anden rejsearrangør.

Rejsearrangøren er forpligtet til at informere dig om enhver ændring i pakkerejsen. Hvis der efter købet af en pakkerejse sker væsentlige ændringer, fx nyt rejsetidspunkt eller en anden færgeafgang, kan du have ret til at afbestille rejsen uden at betale afbestillingsgebyr.

Du kan også vælge at tage imod et tilbud om en anden pakkerejse, mod et passende afslag i prisen. Er der tale om mindre væsentlige ændringer, har du måske ret til et afslag i rejsens pris.