Hvad er mine rettigheder, hvis rejsearrangøren går konkurs?
Rejsearrangører i EU-lande er forpligtede til at stille garanti i tilfælde af konkurs, så deres kunder kan få refunderet rejsens pris.
Det er op til det enkelte land at fastsætte reglerne for ordningen, og de kan være forskellige fra land til land. Derfor er det god idé inden købet at spørge rejsearrangøren om de regler for dækning, der gælder for netop din rejse.
Hvis rejsebureauet hører hjemme uden for EU/EØS-området, kan du ikke være sikker på, at der findes en rejsegarantiordning. Du kan derfor komme ud for, at dine penge er tabt, hvis rejsebureauet går konkurs.
Hvis din rejse ikke er begyndt ved konkursen, giver EU-direktivet dig ret til at få pengene tilbage for pakkerejsen. I Danmark er det et krav, at rejsearrangører, der tilbyder pakkerejser i Danmark, er registreret i Rejsegarantifonden.
Hvis en rejsearrangør har stillet garanti i et andet land, kan Forbruger Europa hjælpe med at skabe overblik over dine muligheder og rettigheder.
Når konkursen sker mens du er på ferie
Hvis konkursen sker, efter du er taget afsted på ferie, vil Rejsegarantifonden i det land, rejsearrangøren er registreret i, så vidt muligt forsøge at gennemføre resten af den planlagte rejse. Hvis ferien i den forbindelse bliver afkortet, vil du have krav på erstatning.
På Rejsegarantifondens hjemmeside kan søge på de rejsearrangører, der er registreret i fonden.