Hvad har jeg ret til, hvis hotel eller feriebolig ikke er som lovet?

Hvis standarden på dit hotel eller feriebolig er dårligere end det, du er blevet lovet, da du bookede, kan du have krav på et nedslag i prisen. Hvor stort nedslaget er afhænger af, hvor alvorlig manglen er. Det vil være en individuel vurdering, hvor meget der skal til. Husk, at du skal klage på skrift, så snart du bliver opmærksom på fejl eller mangler.

Det kan fx være, at der mangler en pool, en balkon, aircondition eller andre faciliteter som gjorde, at du valgte netop dét sted. En mangel kan også være støjgener, hvis stedet blev beskrevet som beliggende i et ”roligt område”, som en afgørelse fra Pakkerejseankenævnet viser: 

Byggestøj på hotel gav nedslag i prisen (forbrug.dk)

Du skal være opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke kan regne med at få alle pengene tilbage, hvis du bliver boende. Hvis det er så slemt, at du ikke vil bo der, kan du i visse tilfælde hæve aftalen, men så skal du selv finde et nyt sted, og udlejeren eller hotellet skal have haft mulighed for at rette op på manglen.

Det er afgørende for din ret til et nedslag, at du kan dokumentere, at du har klaget rettidigt og korrekt i forhold til aftalevilkårene.