Kan Rejsegarantifonden hjælpe mig, hvis flyselskabet går konkurs, og jeg kun har købt en flybillet?
Er du taget af sted på rejsen, når flyselskabet går konkurs, og har din flybillet både udrejse fra og ankomst til en dansk lufthavn, er du dækket af Rejsegarantifonden.
Rejsegarantifonden vil som udgangspunkt forsøge at gennemføre den planlagte hjemrejse så tæt på den oprindelige afgang som muligt. Hvis du vælger selv at arrangere hjemtransport, kan du ikke være sikker på at få udgifter hertil dækket af fonden. Fonden skal sørge for overnatning og andre væsentlige fornødenheder eller yde en rimelig godtgørelse for tab, der skyldes flyselskabets konkurs. Du skal derfor kontakte Rejsegarantifonden, hvis du står på destinationen og ikke kan komme hjem som følge af flyselskabets konkurs.
Går flyselskabet konkurs inden afrejsen, kan Rejsegarantifonden i nogle tilfælde tilbageføre en del af flybillettens pris, hvis der er tilstrækkelige midler i fonden. Der fratrækkes altid en selvrisiko på 1.000 kr. per person. Er der alene tale om en indenrigsflyvning i Danmark, er du ikke dækket af Rejsegarantifonden.
Har du betalt med et internationalt kreditkort, kan du bede kortudstederen om at tilbageføre pengene for billetkøbet til din konto. Hvis du har betalt kontant eller med VISA/Dankort, er din eneste mulighed at anmelde dit krav i konkursboet.
Du kan læse mere på rejsegarantifondens hjemmeside.