Nyheder

Ryanair aflyser fly fra Billund – her er dine rettigheder

Ryanair har besluttet at stoppe med at flyve fra Billund Lufthavn. Det betyder, at alle flyafgange derefter er blevet aflyst. Hvis du er en af dem, der har fået dit fly aflyst, kan du læse mere om dine rettigheder her.

Ryanair flyver ikke fra Billund Lufthavn efter den 1. april. Det betyder, at mange danske passagerer har fået aflyst deres fly – men der er nogle rettigheder, der beskytter dig i den situation, og det er udelukkende dit valg, hvilken rettighed, du vil gøre brug af.

Dine rettigheder, når dit fly bliver aflyst:

  • Tilbagebetaling af din flybillet – du har ret til at få alle dine penge tilbage for den aflyse flyrejse
  • Ombooking til den næste ledige afgang – også selvom det er med et andet flyselskab end Ryanair
  • Ombooking til en afgang på et senere tidspunkt efter eget valg

Hvis Ryanair ikke tilbyder dig disse muligheder, kan du skrive til dem og gøre opmærksom på dine rettigheder, og hvad du ønsker. Er du i tvivl? Kontakt Forbruger Europa for hjælp og vejledning.

Ingen kompensation

Selvom du har ret til en ny billet eller refusion, har du ikke krav på økonomisk kompensation i denne situation. Det skyldes, at Ryanair har informeret om aflysningerne mere end 14 dage før den planlagte afgang.

Sådan gør, hvis dit fly er blevet aflyst:

  • Kontakt Ryanair for at få en ny rejse eller modtage tilbagebetaling af dine billetter – det er dit valg, hvad du foretrækker. Hvis du ikke får svar, så sørg for, at du kan dokumentere din henvendelse. Du kan finde deres danske kontaktformular her og den engelske her
  • Få bekræftelse skriftligt – Hvis du vælger ombooking, skal du sikre dig, at du får en bekræftelse på den nye flyrejse på skrift.
  • Hvis ikke Ryanair tilbyder en ny rejse eller tilbagebetaling af din billet, skal du først kontakte Ryanair. Hvis ikke de svarer inden for seks uger, eller du ikke er enig i svaret, kan du gratis klage til Trafikstyrelsen.
  • Er du i tvivl om dine rettigheder, eller oplever du problemer med dialogen med Ryanair, kan du også kontakte Forbruger Europa for gratis råd og vejledning. Du kan kontakte Forbruger Europa i vores hotline alle hverdage fra 10-12 på 41715200.

 

Forbruger Europa, Trafikstyrelsen og Forbrugerrådet TÆNK har lavet en pressemeddelelse, der gør dig klogere på dine rettigheder, når dit fly bliver aflyst. Læs den her.

Du kan også lære mere om dine rettigheder i forbindelse med flyaflysninger her.

 

 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.