Nyheder
Iris endte i abonnementsfælde efter prøvepakke – nu advarer hun andre
Iris havnede i en abonnementsfælde, da hun bestilte en prøvepakke fra et helsekostfirma. Nu advarer hun andre i en lignende situation, og råder dem til at kontakte Forbruger Europa.
Iris fandt tilfældigvis et godt tilbud på en prøvepakke med helsekosttilskud på Facebook, og besluttede sig for at give det en chance. Men hurtigt efter at hun havde modtaget prøvepakken, fik hun problemer med sin bestilling:
”Jeg havde bestilt en prøvepakke, og så kommer der en regning, inden jeg havde brugt prøvepakken, og så kom der fire pakker mere, som de ville have, vi skulle betale for. Det betalte vi ikke, og så begyndte der at komme rykkere,” forklarer Iris.
Iris blev bekymret, og hun havde ikke lyst til at betale for noget, hun ikke havde bestilt. Virksomheden hævdede, at hun havde sagt ja til et abonnement og begyndte at true med inkasso. Derfor kontaktede hun Forbruger Europa med hjælp fra sin mand, Jørgen:
”Efter de først havde truet med inkasso, så ville de gerne forhandle, da de fik at vide, at vi havde kontaktet Forbruger Europa,” fortæller Jørgen.
Ikke indgået en aftale
Situationer, som den Iris og Jørgen er havnet i, er ikke ukendt for Forbruger Europa:
”Vi får mange henvendelser fra danske forbrugere, der troede, de bestilte en prøvepakke på kosttilskud, men i stedet bliver opkrævet for et abonnement. De fortæller ligesom Iris og Jørgen, at de ikke vidste, at der var tale om et abonnement. Det er ikke i orden. Du skal være tydeligt informeret, inden du kan blive bundet af en købsaftale,” siger jurist hos Forbruger Europa, Christiane Marsling.
Heldigvis endte sagen godt for Jørgen og Iris:
”Jamen sagen endte jo med at Forbruger Europa faktisk tog over, og så hørte vi ikke mere fra virksomheden, andet end da de skrev, at sagen var afsluttet, og at vi ikke skulle betale noget alligevel,” siger Iris.
Opfordrer andre til at søge hjælp
Jørgen og Iris opfordrer nu andre til også at søge hjælp:
Hvis andre står i samme situation som os, råder vi dem til at kontakte Forbruger Europa med det samme og følge deres råd for, hvad man så gør. Kontakten med Forbruger Europa var professionel, og det gik hurtigt.
Hvis du står i en lignende situation, kan du altid kontakte Forbruger Europa for at få en gratis vurdering af din sag.
Guide: Sådan gør du, hvis du føler dig snydt af et helsekostfirma:
1. Du skal ikke betale medmindre, du er blevet gjort tydeligt opmærksom på, at der var tale om et abonnement, da du gav dine oplysninger.
2. Klag til virksomheden på skrift, og gør opmærksom på, at du ikke er enig i kravet.
3. Hvis du også er blevet kontaktet af et inkassobureau, kan du sende dem en kopi af din klage.
4. Sørg for, at du kan dokumentere, at du har henvendt dig til virksomheden.
5. Kontakt Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål om dine rettigheder eller ikke kan komme i dialog med virksomheden.
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.