Nyheder

KLM og Air France tilbyder penge i stedet for voucher

Flyselskaberne KLM og Air France tilbyder nu, at forbrugere, som har modtaget en voucher i stedet for refundering for billet til et aflyst fly, kan få pengene tilbage i stedet.

Ifølge EU-reglerne, skal flyselskaber tilbyde enten ombooking eller pengene tilbage til forbrugere, hvis fly bliver aflyst. Efter en periode, hvor flyselskaberne KLM og Air France kun har tilbudt vouchere til kunder med aflyste fly, informerer begge selskaber nu om, at de giver kunderne mulighed for at få refunderet billetprisen.

Det vil også gælde forbrugere, som allerede har modtaget en voucher, men ikke har benyttet den endnu. 

Det er positivt, at alle KLM og Air France-kunder nu får adgang til at få pengene tilbage, hvis det er det, de foretrækker. Det er også, hvad de har krav på efter EU's regler, og det er det, vi har oplyst om, når forbrugerne har henvendt sig til os,

siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa.

Har du modtaget en voucher fra Air France eller KLM på grund af et aflyst fly, kan du henvende dig til flyselskabet. Du kan læse mere på KLM's hjemmeside eller Air France's hjemmeside. På grund af mængden af henvendelser, der skal behandles i denne periode, oplyser selskaberne om, at de har længere sagsbehandlingstid.  

Du kan læse mere om dine rettigheder, hvis rejseplanerne er blevet ændret på grund af COVID-19 her

ER DU I TVIVL OM DINE RETTIGHEDER? KONTAKT FORBRUGER EUROPA

Er du i tvivl om, hvad du har ret til, så kontakt os på hotline eller chat (alle hverdage fra 10-12) for at få svar på dit spørgsmål eller mere information.

Har du et økonomisk krav mod en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller UK, så kan du starte en sag hos os. Vores jurister sidder klar til at hjælpe dig, og vores hjælp er helt gratis.

MYNDIGHEDERNES HOTLINE OG HJEMMESIDE MED CORONAVIRUS-INFORMATION

De danske myndigheder har samlet information til borgerne om coronavirussen/COVID-19 på siden www.coronasmitte.dk.

Nummeret til de danske myndigheders fælles hotline: Tlf. 70200233

Det er også en god idé at holde øje med rejsevejledningerne på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve