Hvordan klager jeg over afslag på erstatning ved forsinket bagage?

Når du klager, skal du altid medsende PIR-rapport, kvitteringer og anden relevant dokumentation. PIR-rapporten får du, når du ved ankomsten anmelder den forsinkede bagage til flyselskabet eller flyselskabets handling agent i lufthavnens ankomstområde.

Husk på, at du generelt ikke får erstatning for køb af fx tøj og toiletsager, når det er på hjemrejsen, at din bagage er forsinket.

Hvis et dansk flyselskab ikke vil give dig erstatning for dine indkøb, kan du klage til Center for Klageløsning / Forbrugerklagenævnet og få dem til at tage stilling til det. Du kan læse mere på naevneneshus.dk

Ved pakkerejser har du som følge af bagageforsinkelsen krav på at få erstattet køb af nødvendigheder fra rejsearrangøren. Derudover kan du have ret til et afslag i rejsens pris for de gener, der har været forbundet med, at du ikke har haft din bagage.

Pakkerejseankenævnet tidligere taget stilling forsinket bagage på en skiferie, hvor en dansk rejsearrangør var ansvarlig. Du kan læse afgørelsen på pakkerejseankenaevnet.dk.

Har du en privat rejse- eller indboforsikring, vil denne måske dække dine udgifter, men det vil afhænge af jeres konkrete police.

Har du fået afslag på en klage til et flyselskab, der er registreret i et andet EU-land samt Norge, Island og Storbritannien, kan Forbruger Europa hjælpe dig. Det er gratis, og du kan oprette din klage på forbrugereuropa.dk her