Nyheder
Levede ferien ikke op til det, du blev lovet? Sådan klager du
Du kan klage over alt fra uventede regninger efter billejen, aflyste koncerter til beskidte hoteller, der ikke levede op beskrivelsen. Få hjælp til din klage her.
Sol. Strand. Seværdigheder. Det er ofte opskriften på en dejlig sommerferie. Men for nogle har ferien desværre budt på ubehagelige overraskelser. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du klager.
Du kan altid klage over mangler på ferien, men du står ekstra stærkt, hvis du kan dokumentere dem. Er du stadig på ferie, er det en god idé straks at klage til dit rejsebureau, hotellet eller biludlejeren, så de har mulighed for at afhjælpe problemerne.
Når du er kommet hjem, kan du klage direkte til dem, du har købt rejsen, opholdet eller udflugten af – klag både til selskab og en eventuel bookingportal, og sørg for at gemme din mail, så du kan dokumentere klagen.
Sådan klager du over en pakkerejse
Hvis du bookede rejsen gennem et bureau, og du ikke er tilfreds med, hvordan rejsebureauet håndterede de mangler, du oplevede på ferien, så klag i første omgang til bureauet igen. Klag på skrift, og spørg efter svar.
Er du utilfreds med rejsebureauets svar på din klage, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.
Der er tale om en pakkerejse, når du samtidig og til én samlet pris køber mindst to rejseydelser hos samme rejsearrangør. Typiske rejseydelser i pakkerejser er fx fly, hotelophold, billeje og større oplevelser som fx koncerter.
Klager over udflugter, billeje eller andet, som du selv har tilkøbt udover pakkerejsen, skal du rette mod virksomheden og evt. bookingportalen, hvor du har handlet. Vil de ikke hjælpe dig, kan du kontakte Forbruger Europa og få gratis hjælp og vejledning.
Sådan klager du over lejebilen
Havde du lejet en Porsche, men fik en Punto? Eller har du modtaget regninger, der var større, end du havde forventet? Måske påstår biludlejeren, at du har lavet en skade på bilen, som du ikke har.
Klag altid først til biludlejningsfirmaet. Husk at klage på skrift, så du har dokumentation for din klage. Hvis ikke biludlejeren ønsker at imødekomme din klage, kan du kontakte Forbruger Europa.
Du kan også tage fat i ECRCS, der hjælper med at håndtere klagesager hos mange af de større biludlejningsfirmaer.
Sådan klager du over din feriebolig
Lejede du en feriebolig eller et hotelværelse, og fik du ikke det, der blev lovet i din udlejningskontrakt eller i annoncen? Så kan du klage.
Klagen kan for eksempel dreje sig om en defekt pool eller en udsigt, der hverken bød på hav eller bjerge, som der ellers stod i beskrivelsen.
Dine rettigheder afhænger bl.a. af, hvem du har lejet boligen igennem.
Har du lejet boligen gennem en virksomhed eller et bureau, skal du klage direkte til dem. Send også din klage til bookingportalen, hvis du bookede opholdet derigennem. Hvis problemet ikke bliver løst, kan du klage til Forbruger Europa.
Har du har lejet boligen i Danmark gennem et bureau eller en virksomhed, kan du klage til Ankenævnet for feriehusudlejning.
Hvis du har booket et ophold på et hotel i Danmark, kan du klage igennem Klagenævnet for Restaurant og turisme.
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.