Nyheder
Pas på ByMetis, når du ønsker at opsige dit medlemskab
Forbruger Europa har modtaget 500 klager mod den hollandske virksomhed ByMétis Cancellations B.V. Det er det største antal klager mod den samme virksomhed i mange år. Christina, Helle og Allan er alle havnet i kløerne på dem. Nu advarer de andre.
Da Christina Borgsted ville opsige sit fitnessmedlemskab, havnede hun på ByMetis’ hjemmeside og troede umiddelbart, at det var en samarbejdspartner til fitnessselskabet.
Da hun fik den første regning fra Bymetis, blev hun derfor noget overrasket. Fitnesscenteret kendte ikke ByMetis, og de havde ikke modtaget Christinas opsigelse.
En ikke-ydelse
Christina modtager til gengæld rykkere fra ByMetis hver uge. Med gebyrer og trusler om en retssag. Argumentet fra virksomheden lyder på, at de jo har leveret en ydelse. En vurdering, Christina er uenig i:
”De har ikke leveret noget. De har ikke opsagt mit medlemskab, som de sagde, de ville. Jeg kunne aldrig drømme om at betale til dem.”
Direktør i Forbruger Europa, Lars Arent, er enig:
ByMetis tager intet ansvar for, om medlemskabet reelt bliver afbrudt. Det eneste, de gør, er at sende et opsigelsesbrev fra Holland, og de tager ikke engang ansvar for, om brevet kommer frem til modtageren. Hvem vil betale for det?
Gebyrstorm
Helle S. Wohlert kom også ind på ByMetis hjemmeside ved en fejl, da hun skulle opsige sit medlemskab til Mofibo. Hun har ikke betalt til virksomheden, men har været i tvivl:
Jeg synes, det er møgubehageligt, at der kommer rykkere konstant. Jeg har aldrig skyldt nogen noget. Derfor prøvede jeg faktisk at betale, men banken stoppede det. Det er jeg glad for nu, hvor jeg ved, hvor mange mennesker, der er blevet snydt af ByMetis.
For Helle er ikke alene om at føle sig presset:
”Vi har talt med virkelig mange, der oplever et voldsomt pres fra ByMetis, når det kommer til at betale. Først sender de en regning på e-mail, og derefter får folk nye opkrævninger og bliver truet med retssager, selvom de har gjort opmærksom på, at de ikke er enige i kravet, præcis som de skal,” siger Lars Arent.
Undlad at betale
Da Allan Clausen skulle opsige sit medlemskab hos Netflix, skete det samme for ham. Ti dage efter hans opsigelse modtog han en regning med rykkergebyr og trusler om inkasso, selvom han ikke tidligere havde modtaget nogle regninger.
Allan skrev til dem, at han ikke ville betale, og ByMetis endte med at forsøge en anden løsning med sig selv som ”helten”:
”De indrømmede nogle fejl i deres procedurer og sagde derfor, at de godt kunne lade mig slippe med de 300kr. Men jeg betaler ingenting til dem,” siger han.
Og den vurdering er Lars Arent enig i:
”Hvis du ligesom Allan oplever at få uforklarlige regninger fra ByMetis, skal du undlade at betale. Men det er vigtigt at skrive til dem og gøre opmærksom på, at du ikke accepterer deres krav, og at du ikke betaler. Sørg for at gemme mailen. Når du har gjort det, må de slet ikke sende dig rykkere. Så skal de bevise, at du var oplyst korrekt om pris og aftale, da du gav dine oplysninger.”
Gode råd, hvis du oplever at være blevet snydt af ByMetis:
• Kontakt Forbruger Europa, og få en vurdering af din sag
• Undlad at betale, hvis du er uenig i ByMetis krav
• Send en mail, hvor du gør opmærksom på, at du er uenig, og at du ikke ønsker at betale. Sørg for at gemme mailen
Læs også ’Forbruger Europa advarer Forbrugerombudsmanden om ByMetis’
Forbruger Europas nyhedsbrev
Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.