Nyheder

Fik regninger og inkassokrav efter netdating

Selvom Brian havde gjort alt efter bogen, fik han alligevel regninger fra et inkassofirma efter at have slettet sin profil og opsagt sit medlemskab. Nu advarer han andre.

Da Brian oprettede en profil på en udenlandsk datingside, var det utroligt svært at finde en egentlig date. I stedet blev han mødt af mærkelige beskeder frem og tilbage, hvor dem han gerne ville date, prøvede at lokke ham over på endnu en ny datingside.

”Der var tydeligvis ikke nogen, der havde en reel interesse i at date i den anden ende. I stedet handler det om at lokke flere penge ud af folk,” siger han.

Da Brian ville opsige sit medlemskab, startede problemerne.

”Først og fremmest var det meget svært at opsige abonnementet på hjemmesiden. Jeg fandt dog en mail og skrev til dem for at opsige medlemskabet."

Alligevel blev hjemmesiden ved med at trække penge, så Brian spærrede sit kort, men så fik han nogle ret ubehagelige breve fra et inkassofirma.

På trods af at jeg kunne dokumentere opsigelsen, blev inkassofirmaet ved med at sende rykkere med flere og flere gebyrer og true med en retssag. Det gjorde mig nervøs, og jeg blev i tvivl om, hvor langt de kunne finde på at gå.

Derfor takkede Brian ja, da inkassofirmaet tilbød at annullere alle regninger og lukke sagen, hvis han betalte 1000kr.

”Jeg ville bare gerne stoppe regningerne og komme ud af den situation.”

Han betalte og har mails, der dokumenterer aftalen. Alligevel sender firmaet ham stadig rykkere – nu for administration og håndtering af sagen.

”Brian har faktisk gjort meget af det, vi anbefaler. Han har sagt op på mail, han kan dokumentere dialogen, og alligevel får han regninger, som han føler sig nødsaget til at betale for at få fred,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent, og fortsætter:

Som vi også ser i andre sager med netdating, må det pågældende inkassofirma slet ikke drive inkassovirksomhed i Danmark.

Brian ønsker at gøre andre opmærksomme på problemer med disse datingsider:

”Jeg fortæller gerne om min oplevelse, så andre undgår at havne i samme situation. Det ønsker jeg ikke for nogen. Men det gav mig ro at få vurderet min sag hos Forbruger Europa, og det vil jeg bestemt også anbefale andre, selvom det måske kan være svært at række ud i sådan en situation”.

Har du fået uforudsete regninger eller inkassokrav fra en udenlandsk datingside? Få råd og vejledning: https://forbrugereuropa.dk/nyheder/forbrugereuropa/nyheder/2023/du-er-ikke-alene/

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve