Få en god oplevelse med datingsider i andre lande

Hver måned hører Forbruger Europa fra danskere, der får en uventet regning, når de opsiger et abonnement hos datingsider med base i andre lande. Læs her, hvad du bør tjekke, inden du opretter et abonnement.

Forbruger Europa informerer uvildigt om danske forbrugeres rettigheder, når de køber varer og tjenesteydelser i andre EU-lande samt Norge, Island og Storbritannien.

Ofte bliver danske kunder hos udenlandske datingsider mødt med krav om betaling for flere måneders medlemskab, selvom de har opsagt abonnementet før en gratis prøveperiode eller en prøveperiode med rabat er udløbet.

Forbruger Europa har ikke præcise tal for antallet af henvendelser om problemer med udenlandske datingsider, men der kommer i snit 3-4 henvendelser fra forbrugere hver måned.

”Der er ofte tale om høje beløb, som forbrugeren ikke på forhånd blev gjort ordentligt opmærksom på, da abonnementet blev oprettet. Hvis du oplever noget tilsvarende, skal du ikke betale, medmindre virksomheden bag datingsiden kan bevise, at beløbet er rimeligt, og at du er gjort tydeligt opmærksom på, at du skal betale det. Derfor er det vigtigt, at du straks klager til virksomheden og oplyser, hvorfor du ikke vil betale,” siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Hvis en datingside reklamerer for et gratis prøveabonnement, bør du tjekke, om det kun gælder i en begrænset periode. Det er også en god idé at sætte sig ind i, hvordan og hvornår du skal opsige dit abonnement for at undgå at skulle betale for abonnementet, når prøveperioden udløber.

Betal ikke opkrævninger fra udenlandske inkassofirmaer

Nogle forbrugere oplever, at de får en henvendelse fra et udenlandsk inkassofirma, der truer med at regningen bliver endnu større, hvis forbrugeren ikke betaler. Hvis du modtager sådan et krav, skal du ikke betale, hvis du er uenig i, at du har indgået en aftale om abonnementet.

”Du skal sende en klage til virksomheden – ikke inkassofirmaet – og forklare, at du ikke er enig i, at du skal betale, og at du ikke anerkender kravet. Sørg for, at du kan dokumentere din klage. Send også gerne en kopi til inkassofirmaet. Derefter må virksomheden og inkassofirmaet ikke kontakte dig igen men må gå til en dansk domstol, hvis de vil forfølge kravet. Vi kender ikke til tilfælde, hvor det er sket,” siger Lars Arent.

Du skal ikke være bekymret for, at du bliver registreret i et skyldnerregister, hvis du klager og nægter at betale. Du vil heller ikke blive kaldt i fogedretten. Virksomheden skal gå til en dansk domstol, og det er virksomheden, der skal bevise, at du skylder dem penge.

Der er desuden ikke krav til, hvordan du formulerer din klage, så længe du klart skriver, at du er uenig, eller at du ikke skylder dem penge.

Forbruger Europa kan hjælpe forbrugerne, hvis der er tale om en virksomhed i et andet EU-land samt Norge, Island og Storbritannien. Typisk indleder Forbruger Europa en dialog med virksomheden og prøver at finde en løsning.

Forberedelse kan give dig en bedre oplevelse

Lars Arent opfordrer til, at du undersøger vilkårene, inden du opretter et abonnement på en datingside – uanset om virksomheden ligger i Danmark, EU eller i andre lande.

”Gør dig på forhånd klart, hvilke oplysninger du ønsker at give ved oprettelsen – fx skal du på mange datingsider oplyse både mailadresse og telefonnummer. Du bør også være forberedt på, at et abonnement kan indebære, at datingsiden må sende dig notifikationer på mail og sms,” siger Lars Arent.

Et andet godt råd er, at du besøger virksomhedens hjemmeside og ser efter kontaktinformationer, herunder oplysninger om fortrydelsesret, og hvordan du kan klage.

Du bør også nærlæse brugerbetingelser og betingelser for profiltekster, profilfotos og profilnavn. Det kan også have betydning for dig, hvad der sker med din profil efter opsigelse af abonnementet.

Hvis du er interesseret i en prøveperiode med rabat eller uden betaling, bør du nærlæse vilkårene, så du ved, hvordan og hvornår du skal opsige abonnementet.

Gode råd, når du vil oprette en ny datingprofil

  • Tjek, hvordan du kan klage
  • Tjek, om du har fortrydelsesret
  • Tjek, hvordan du skal opsige dit abonnement
  • Tjek, hvilke personlige oplysninger, du skal oplyse
  • Tjek vilkårene for abonnement og prøveabonnement
  • Tjek, hvad sker der med din profil, når du har opsagt abonnementet
  • Tjek virksomheden bag datingsiden – herunder kontaktoplysninger og hjemland.

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve