Nyheder

Abonnementsfælder malker europæiske forbrugere

3,5 millioner forbrugere er blevet ramt af abonnementsfælder de seneste tre år, viser en undersøgelse af seks europæiske lande. Heraf betalte hver femte forbruger virksomheden bag fælden, selvom de ikke mente, de havde bestilt noget

855 kroner koster det i gennemsnit hver forbruger, der bliver fanget i et uønsket abonnement. Det er sket for 3,5 millioner forbrugere i Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig de seneste tre år. Sådan lyder estimatet i en undersøgelse, som de svenske forbruger-myndigheder har fået udført.

Abonnementsfælder er en særlig form for vildledning på nettet, hvor virksomheder lokker med billige tilbud eller gratis prøvepakker. Abonnementsfælderne findes ofte i annoncer på de sociale medier. Typisk skal forbrugeren indtaste sine kortoplysninger for at acceptere tilbuddet, der viser sig at være et løbende abonnement.

Abonnementsfælder er blevet big business for bagmændene. Hver femte forbruger vælger nemlig at betale, når virksomheden opkræver penge, selvom forbrugeren ikke mener at have accepteret et abonnement.

"Undersøgelsen bekræfter, at vi har en central opgave i at oplyse forbrugere om deres rettigheder. Det er vigtigt, at forbrugere aktivt modsætter sig krav fra abonnementsfælder. De skal vide, hvornår man kan afvise at betale for uønskede varer og abonnementer," siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Ifølge undersøgelsen har de europæiske forbrugere begrænset viden om deres rettigheder, når de ender i en abonnementsfælde. Halvdelen af dem ved, at de kan kontakte deres bank eller kreditkortudbyder for at få deres penge tilbageført, hvis en virksomhed trækker penge på betalingskortet uden deres accept. Kun 11 procent af dem, der er ramt af en abonnementsfælde, har dog valgt at kontakte banken.

Undersøgelsens resultater bekræfter undersøgelser af danske forbrugeres kendskab til deres rettigheder.

5 gode råd til forbrugere

  1. Inden bestilling af en gratis prøvepakke bør man undersøge, om man bliver bundet af et medlemskab/abonnement.
  2. Man har 14 dages fortrydelsesret, hvis aftalen er indgået på nettet. Det er som udgangspunkt sælger, der skal bevise, at man har indgået aftalen.
  3. Det skal tydeligt fremgå ved bestillingen af en prøvepakke eller et tilbud, hvis den medfører et bindende abonnement.
  4. Man er ikke forpligtet til at betale for eller returnere en pakke, som man ikke har bestilt.
  5. Hvis sælgeren hæver penge på et betalingskort uden forbrugerens accept, kan man klage til sin bank.

Hvis man mener at være havnet i en abonnementsaftale, kan man klage til Forbruger Europa, hvis virksomheden er etableret i et andet EU-land end Danmark.

Om undersøgelsen

Den svenske forbrugerstyrelse og Forbruger Europa i Sverige har bestilt undersøgelsen. Det er en kvantitativ undersøgelse foretaget af Sifo Kantar i de seks lande Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig. Landene er udvalgt, fordi de har rapporteret det største antal problemer med abonnementsfælder inden for Forbruger Europa netværket.

Download præsentationen fra Sifo Kantar (på engelsk)

Om Forbruger Europa

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.