Pressemeddelelse

Forbruger Europa advarer: Pas på, når du opsiger dit medlemskab

Lige nu modtager Forbruger Europa mange klagesager mod den hollandske virksomhed ByMetis. ByMetis siger, de vil opsige dine medlemskaber – mod betaling. Men det bør ikke koste dig noget at opsige et medlemskab.

Mange af os tyer til Google, når vi vil opsige et medlemskab. Men når du søger på at opsige medlemskabet hos en lang række virksomheder, kommer ByMetis frem øverst i søgefeltet. Det har skabt problemer for mange forbrugere:

”På få uger har mange danskere kontaktet Forbruger Europa, fordi de har fået en regning fra ByMetis. Forbrugerne var simpelthen ikke er klar over, at de havnede på ByMetis’ hjemmeside og ikke på den hjemmeside, hvor de gerne vil opsige deres medlemskab,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

”Du skal altid kunne opsige dit medlemskab gratis ved at tage kontakt til den pågældende virksomhed. Derfor anbefaler vi, at du er ekstra opmærksom, hvis du ønsker at opsige et medlemskab.”

En af de forbrugere, vi har talt med, troede hun var på sit fitnesscenters hjemmeside. Hun havde som så mange andre ikke set, at hun var i gang med at betale for at få en tredjepart til at opsige medlemskabet:

”Jeg ville aldrig i min vildeste fantasi godkende at betale for en ydelse, jeg ved, der er gratis,” siger hun.

Oplever at medlemskabet ikke bliver opsagt

Forbrugerne får en regning for en ydelse, der burde være gratis. De oplever også, at ByMetis underlader at opsige deres medlemskab, som de ellers lover.

”Jeg kontakter mit fitnesscenter, og de samarbejder under ingen omstændigheder med ByMetis. De har heller ikke modtaget noget fra dem vedrørende min opsigelse.” 

ByMetis har også forskellige priser i spil for den samme ydelse:

”På hjemmesiden har der både stået 225kr. og 300kr. ByMetis reklamerer kun med én ydelse, som altid er den samme, og derfor er det vildledende at have to forskellige priser i spil, der fremgår forskellige steder, ” siger Lars Arent.

Forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til myndighederne i Holland med henblik på at få virksomheden Metis B.V. til at overholde alle de forbrugerbeskyttende regler i EU.

Gode råd, når du skal opsige dit medlemskab

  • Undersøg, om du er kommet ind på den rigtige hjemmeside med adresse i Danmark.
  • Læs det med småt, så du er sikker på, at der ikke er tale om en betalingsydelse.
  • Hvis du er i tvivl, så brug for eksempel Trustpilot til at tjekke andres oplevelser på den pågældende hjemmeside.

Gode råd, hvis du oplever at være blevet snydt af ByMetis:

  • Kontakt Forbruger Europa, og få en vurdering af din sag.
  • Undlad at betale, hvis du er uenig i ByMetis krav.
  • Send en mail, hvor du gør opmærksom på, at du er uenig, og at du ikke ønsker at betale. Sørg for at gemme mailen.

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.